Το επιθετικό ελικόπτερο AH-64 Apache αποτελεί το κορυφαίο επιθετικό ελικόπτερο στον κόσμο, είναι αυτό το οποίο άνοιξε τις επιχειρήσεις στην »Καταιγίδα της ερήμου» εν μέσω αμμοθύελλας, που ξετρύπωσε Ταλιμπάν στην Τόρα Μπόρα και αποτέλεσε το φύλακα άγγελο των φαλαγγών στο Ιράκ.
Τα ελικόπτερα Apache επιχειρούν με 12 από τις καλύτερες πολεμικές αεροπορίες και στρατούς στον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η δική μας Αεροπορία Στρατού, καθώς η Α.Σ διαθέτει συνολικά 29 ελικόπτερα Apache εκ των οποίων τα 19 ανήκουν στον τύπο Α+ και τα 10 στον τύπο D .
Όλοι θαυμάσαμε τα ελικόπτερα Apache της Α.Σ και μέρος, μόνο, των ικανοτήτων των ελικοπτέρων κατά τις πτητικές επιδείξεις του Σαββατοκύριακου, στα πλαίσια του Athens Week 2015, ενώ όλοι μας έχουμε παρακολουθήσει τα ελικόπτερα σε κάθε άσκηση του Ελληνικού στρατού, ακόμα και του Ναυτικού και της Αεροπορίας μιας και αποτελούν βασικό πολλαπλασιαστή ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας.
Πίσω όμως από τα όσα προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν, τα ελικόπτερα του τύπου στους σχεδιασμούς του Ελληνικού επιτελείου υπάρχει και μία δυσάρεστη αλήθεια, καθώς το καμπανάκι της επιχειρησιακής απαξίωσης των εν λόγο συστημάτων έχει αρχίσει να χτυπάει εδώ και αρκετό καιρό.
Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας η κατασκεύαστρια εταιρεία των ελικοπτέρων ανακοίνωσε πως θα σταματήσει την υποστήριξη των αρχικών εκδόσεων του τύπου συμπεριλαμβανομένων και των 19 ελληνικών ΑΗ-64 τύπου Α+.
Η boeing αξίωνε το ποσό των 35 εκατ. δολαρίων ανά μονάδα, για να αναβαθμιστούν τα 19 ελικόπτερα στο επίπεδο ΑΗ-64D Block II, έτσι ώστε να συνεχιστεί και η υποστήριξη τους, με το Γενικό Επιτελείο Στρατού να εισηγείται το 2010 την πλήρη αναβάθμιση 13 επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A σε ΑΗ-64D Block II καθώς και την υποβολή των υπόλοιπων 6 σε δομικό εκσυγχρονισμό, με δικαίωμα προαίρεσης για την προμήθεια και την εγκατάσταση του απαιτούμενου εξοπλισμού Block II, αίτημα το οποίο έπεσε στο κενό λόγο της δημοσιονομικής κατάστασης, αφήνοντας ουσιαστικά τα 19 Ελληνικά ελικόπτερα στον αέρα καθώς η γραμμή παραγωγής της εταιρείας έκλεισε το 2012 και τα ελικόπτερα δεν μπορούν πλέον να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο AH-64D Block II.
Το βασικότερο πρόβλημα που θα κληθεί σύντομα λοιπόν να αντιμετωπίσει η Α.Σ θα αφορά τη διατήρηση του αξιόμαχου των 19 ελικοπτέρων AH-64 A+, καθώς ο μη εκσυχρονισμός των ελικοπτέρων θα δημιουργήσει σειρά προβλημάτων σε διάφορα υποσυστήματα του τύπου με κυριότερο το συγκρότημα ηλεκτροπτικών (TADS/PNVS) των ΑΗ-64Α+ το οποίο δεν είναι πλέον εφοδιαστικά υποστηρίξιμο απο την εταιρεία κατασκευής, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η αξιοποίηση των ελικοπτέρων.
Με απλά λόγια λοιπον, εάν κάποιο υποσύστημα του οποίου το ανταλλακτικό δεν παράγεται πλέον από την Boeing, εμφανίσει την παραμικρή βλάβη τίθεται αυτόματα εκτός λειτουργίας όλο το ελικόπτερο!
Ήδη Βρετανικοί και η Ισραηλινοί αντιμετώπισαν τέτοια προβλήματα με τους πρώτους να προχωρούν στην ανακατασκευή 50 ελικοπτέρων ***WAH-64D Block I Apache Longbow AH.1 σε AH-64E Guardian και με τους δεύτερους να αναπτύσσουν εκ των έσω, με τη βοήθεια της Μονάδας 22 της Ισραηλινής Αεροπορίας που είναι επιφορτισμένη με τη υποστήριξη του αεροπορικού υλικού, στον εκσυγχρονισμό των εναπομείναντων AH-64A που διαθέτουν με αντικατάσταση μέρους της αρχικής καλωδίωσης, την προσθήκη νέων υπολογιστών καθώς και την προσθήκη επιπρόσθετου διαμερίσματος κάτω από την άτρακτο και πίσω από το πυροβόλο, λόγω του περιορισμένου εσωτερικού χώρου του σκάφους, στο οποίο και φιλοξενούνται νέα ηλεκτρονικά συστήματα.
Τόσο Βρετανικό όσο και το Ισραηλινό case study μας κάνουν ξεκάθαρο πως δε θα αργήσει, αν δεν έχει ήδη έρθει, η ώρα των προβλημάτων και για τα 19 παλαιότερα ελληνικά AH-64A+.
Προχωρώντας λοιπόν στην αναζήτηση ενός πακέτου λύσεων, πριν να είναι αργά για τα ελληνικά Apache A+, και με σκοπό να αποτραπεί το ενδεχόμενο της απαξίωσης της επένδυσης σε ένα κορυφαίο, στο είδος του, οπλικό σύστημα και να μην χρειαστεί να ξαναγίνουμε θεατές κανιβαλισμών οι οποίοι θα οδηγήσουν σε αργό θάνατο τα 19 ελληνικά AH-64A+, μειώνοντας μάλιστα την οροφή των επιθετικών ελικοπτέρων της Α.Σ τη στιγμή που οι Τουρκικές ένοπλες δυνάμεις ετοιμάζονται να εισάγουν σε υπηρεσία υπερσύγχρονα άρματα μάχης και επιθετικά ελικόπτερα, καταλήξαμε σε ένα πιθανό πακέτο των λύσεων το οποίο θα μπορούσε να περιλαμβάνει:
α) Τη λύση που επέλεξαν οι Βρετανοί. Την ανακατασκευή δηλαδή των ελικοπτέρων της Α.Σ σε AH-64E. Λύση όμως της οποίας το κόστος αγγίζει τουλάχιστον τα 12 εκατ. δολάρια ανά μονάδα, πράγμα που την καθιστά μάλλον απαγορευτική με βάση τα οικονομικά δεδομένα.
β)Τον εκσυχρονισμό των ελικοπτέρων εκ των έσω. Μια τέτοια επιλογή μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία και για την Ελληνική αμυντική βιομηχανία παρά το μεγάλο ρίσκο που εμπεριέχει, το οποίο όμως ίσως να κρίνεται απαραίτητο και το οποίο μπορεί να μετριαστεί με τη συνδρομή και την τεχνογνωσία των Ισραηλινών επί του θέματος.
Και γ) Την αναζήτηση στοκ ανταλλακτικών από τα εκσυχρονισμένα ελικόπτερα των Αμερικανών και άλλων χρηστών καθώς τουλάχιστον 60 AH-64Α της αμερικανικής εθνικής φρουράς έχουν εκσυγχρονιστεί πρόσφατα στην έκδοση D, πράγμα που σημαίνει ότι τα όποια υποσυστήματα τους που έχουν αντικατασταθεί θα μπορούσαν να γίνουν διαθέσιμα για αγορά ως ανταλλακτικά από την Αεροπορία Στρατού.
Όλοι θαυμάσαμε τα ελικόπτερα Apache της Α.Σ και μέρος, μόνο, των ικανοτήτων των ελικοπτέρων κατά τις πτητικές επιδείξεις του Σαββατοκύριακου, στα πλαίσια του Athens Week 2015, ενώ όλοι μας έχουμε παρακολουθήσει τα ελικόπτερα σε κάθε άσκηση του Ελληνικού στρατού, ακόμα και του Ναυτικού και της Αεροπορίας μιας και αποτελούν βασικό πολλαπλασιαστή ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.