Οι αποφάσεις της ΕΚΤ στις 6 Μαΐου, σε συνδυασμό με το σχέδιο της κυβέρνησης να συμψηφίσει την 4μηνη παράταση με το νέο δάνειο, την τελική διαπραγμάτευση του Ιουνίου αποτελούν τις νέες καταλυτικές παραμέτρους στο θρίλερ της Ελλάδος που θα καταλήξει σε συμφωνία και αυτό θα πρέπει να θεωρείται 100% βέβαιο.
Όπως ήδη έχει αναφερθεί εδώ και 10 ημέρες η ελληνική κυβέρνηση έχει προτείνει την ενοποίηση της 4μηνης δανειακής σύμβασης με το νέο δάνειο το οποίο θα περιλαμβάνει ολοκληρωμένο πλέγμα μεταρρυθμίσεων και νέο δάνειο μάλλον 26 δισεκ. ενώ θα προστεθούν και τα 7,2 δισεκ. του παλαιού δανείου καθώς και 3 δισεκ. αύξηση εντόκων καθώς και τα 1,92 δισεκ. από τα κέρδη των ομολόγων των κεντρικών τραπεζών.
Συνολικά όλο το πακέτο χρηματοδότησης νέο και παλαιό δάνειο και άλλες πηγές θα φθάνει τα 38 δισεκ. ευρώ.
Το ερώτημα όμως είναι η ΕΕ και το ΔΝΤ θα αποδεχθούν αυτό τον συμψηφισμό και αν τον αποδεχθούν τι θα σημάνει για τις κόκκινες γραμμές που έχει θέσει η κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις;
Αν η ΕΕ κάνει αποδεχτό το σχέδιο για συμψηφισμό τότε είναι 100% βέβαιο ότι συμφωνία άμεσα δεν μπορεί να υπάρξει και μάλλον θα καθυστερήσει για μετά τις 11 Μαΐου ή 20 ή τέλη Μαΐου.
Αν δεν γίνει δεκτός αυτός ο συμψηφισμός, η ενδιάμεση συμφωνία θα έρθει άμεσα.
Δεν υπάρχει ακόμη σαφής εικόνα για το τι αποδέχεται και τι δεν αποδέχεται η ΕΕ και το ΔΝΤ αλλά το βέβαιο είναι ότι οι θεσμοί ζητούν μεταρρυθμίσεις.
Η Ελληνική κυβέρνηση ωστόσο ετοιμάζει….παρέμβαση.
Επίκειται πολιτική παρέμβαση του έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ώστε να αρθούν τα τελευταία εμπόδια στις διαπραγματεύσεις και να επιτευχθεί συμφωνία.
Η παρέμβαση αυτή η οποία επίκειται μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να αποτελέσει και την τελευταία κίνηση της κυβέρνησης πριν την συμφωνία.
Βραχυχρόνια ο ρόλος της ΕΚΤ θα είναι καταλυτικός.
Οι αποφάσεις της ΕΚΤ στις 6 Μαΐου θα αποκαλύψουν σε μεγάλο βαθμό τον ακριβή χρόνο και το είδος της τελικής συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδος και της ΕΕ – ΔΝΤ.
Η ΕΚΤ ήδη έχει προαναγγείλει ότι αν υπάρξει συμφωνία είναι διατεθειμένη να αυξήσει το όριο στα ελληνικά έντοκα.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες θα αυξηθούν τα έντοκα από 14,9 σε 18 δισεκ.
Όμως στις 6 Μαΐου συνεδριάζει η ΕΚΤ για να αποτιμήσει τον ελληνικό κίνδυνο και με βάση την έκβαση των διαπραγματεύσεων της Ελλάδος με τους θεσμούς θα αποφασίσει – κατά τις πληροφορίες μας – να μην επιβάλλει νέα haircut στα collaterals των ελληνικών τραπεζών παρ΄ ότι πολλοί περιμένουν να επιβληθούν νέα haircuts….
Η εξέλιξη αυτή θα αποτελέσει απόδειξη ότι έρχεται η συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ, χωρίς όμως να μπορεί να προσδιοριστεί ακριβός ο χρόνος.
Η στάση της ΕΚΤ θα είναι καθοριστικής σημασίας.
Εφόσον επιβεβαιωθεί το βασικό σενάριο που θέλει η ΕΚΤ να μην επιβάλλει τελικώς haircut έως 35% κατά μέσο όρο δίνοντας την τελευταία ευκαιρία στην Ελλάδα….ο χρόνος για την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδος και της ΕΕ θα αρχίσει να κυλάει αντίστροφα.
Οι αποφάσεις της ΕΚΤ δεν θα είναι απλά σημειολογικές θα κρίνουν την τύχη της Ελλάδος.
Όπως αναφέρει κορυφαίος τραπεζίτης «η ΕΚΤ κατά το βασικό σενάριο δεν θα επιβάλλει νέα haircut στα collaterals των ελληνικών τραπεζών στις 6 Μαΐου.
Αυτό θα το πράξει μόνο αν έως την ημέρα της συνεδρίασης έχει αποδειχθεί ότι Ελλάδα και ΕΕ βρίσκονται κοντά σε συμφωνία.
Αν η ΕΚΤ αποφασίσει να δώσει την τελευταία ευκαιρία η Ελλάδα πρέπει να αρπάξει την ευκαιρία.
Μπορεί collaterals να διαθέτουν οι ελληνικές τράπεζες αλλά αν αυξηθούν θα υποχρεωθούν να εξαντλήσουν τα τελευταία αποθέματα τους όπερ σημαίνει ότι μετά από αυτό την τραγική εξέλιξη οι ελληνικές τράπεζες θα οδηγηθούν σε capital controls.
Όμως η ΕΚΤ πιστεύουμε ότι δεν θα αυξήσει τα haircuts στα collaterals των ελληνικών τραπεζών» αναφέρει ο τραπεζίτης.
Οι τραπεζίτες ωστόσο είναι πολύ επιφυλακτικοί στις πληροφορίες - δηλώσεις περί αύξησης των εντόκων από 15 σε 18 ή 20 δισεκ.
Πρόσφατα ο B. Coeure, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ, είχε αναφέρει ότι αν επιβεβαιωθεί ότι Ελλάδα και δανειστές βρίσκονται κοντά σε συμφωνία, τότε η ΕΚΤ μπορεί να επιτρέψει στην Ελλάδα να αυξήσει το όριο έκδοσης εντόκων γραμματίων.
Με βάση τραπεζική πηγή η ΕΚΤ ακόμη και αν αυξήσει το όριο στα έντοκα π.χ. από τα 14,9 δισεκ. στα 18 δισεκ. θα πρέπει ο SSM ο μόνιμος μηχανισμός εποπτείας των τραπεζών να αλλάξει την απόφαση του ώστε οι τράπεζες να μπορούν να αγοράζουν περισσότερα έντοκα και η απόφαση αυτή δεν είναι δεδομένο ότι θα παρθεί.
Θυμίζουμε ότι στις 20 Μαρτίου ο SSM ενημέρωσε τις ελληνικές τράπεζες ότι δεν μπορούν να αυξήσουν περαιτέρω τα έντοκα που κατέχουν και μάλιστα έχουν μπει όλες οι ελληνικές τράπεζες σε καθεστώς αυστηρής επιτήρησης.
Με βάση την σημερινή δομή των εντόκων γραμματίων της Ελλάδος από τα 14,9 δισεκ. τα 11,5-12 δισεκ. κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες και 3,4-2,9 δισεκ. ΤτΕ μέσω του κοινού ταμείου, ασφαλιστικά ταμεία και φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ οι ξένοι μηδένισαν την συμμετοχή τους βρίσκεται κάτω των 100 εκατ ευρώ.
Είναι προφανές ότι η ΕΚΤ παρεμβαίνει στην διαδικασία διαπραγμάτευσης Ελλάδος με ΕΕ και θέτει το δέλεαρ της αύξησης των εντόκων, ενώ δεν θα επιβάλλει haircut στα collaterals των ελληνικών τραπεζών.
Η κρισιμότητα της απόφασης της ΕΚΤ για τα ελληνικά collaterals
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 47 δισ. απόθεμα εγγυήσεων μπορούν να αφομοιώσουν μόνο ένα μεγάλο haircut από την ΕΚΤ.
Στις 6 Μαΐου και εφόσον έχουν διανυθεί βήματα προς την συμφωνία η ΕΚΤ δεν θα επιβάλλει haircut στις εγγυήσεις αλλά ακόμη και αν αυτό συνέβαινε σε μια υποθετική περίπτωση, τότε οι τράπεζες έχουν απόθεμα εγγυήσεων για να καλύψουν ένα τελευταίο μεγάλο haircut.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το bankingnews.gr είχε αποκαλύψει ότι στην αύξηση των haircut κατά μέσο όρο 35% στα ελληνικά collaterals προσανατολίζεται η ΕΚΤ λόγω της επιδείνωσης ειδικά των ομολόγων τόσο του πυλώνα 1 και 2 που φέρουν την εγγύηση του δημοσίου όσο και των κρατικών ομολόγων.
Με βάση ενδείξεις στον πυλώνα 1 και 2 το haircut θα μπορούσε να φθάσει έως το 40%.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν αντλήσει από το ευρωσύστημα 112 δισεκ. ευρώ ρευστότητα εκ των οποίων 75 δισεκ. μέσω ELA με κόστος 1,55% και 37 δισεκ. απευθείας ρευστότητα από την ΕΚΤ με κόστος 0,05%...
Για τα 112 δισεκ. που έχουν δανειστεί έχουν καταβάλλει εγγυήσεις – collaterals 144 δισεκ. για το ELA και 40 δισεκ. για την ΕΚΤ και περίπου 21 δισεκ. πρόσθετες εγγυήσεις δηλαδή συνολικά 205 δισεκ. ευρώ.
Τα 205 δισεκ. εγγυήσεις είναι περίπου 42 δισεκ. Pilar 1 και Pilar 2 δηλαδή πυλώνας 1 και 2 από τον νόμο Αλογοσκούφη ομολογιακά που φέρουν την εγγύηση του ελληνικού κράτους.
Περίπου 35 -40 δισεκ. δάνεια, ομόλογα του EFSF περίπου 38 δισεκ. που δεν θα υποστούν haircut καθώς και ομόλογα, τιτλοποιήσεις και άλλα περιουσιακά στοιχεία....
Η δομή της εξάρτησης των τραπεζών και οι εγγυήσεις
Η Εθνική έχει δανειστεί 23-25 δισεκ. από την ΕΚΤ έχοντας καταβάλλει 37,7 με 40 δισεκ. collaterals εκ των οποίων 12,2 δισεκ. από τον πυλώνα 1+2 περίπου 3,8 δισεκ. τιτλοποιήσεις και 3,3 δισεκ. ομόλογα.
Η Alpha bank έχει δανειστεί περίπου 30-31 δισεκ. εκ των οποίων 27-29 δισεκ. ELA.
Οι εγγυήσεις είναι κατά βάση 10,3 δισεκ. δάνεια, 8,7 δισεκ. pilar 1 +2, περίπου 3,2 δισεκ. κρατικά ομόλογα και 2,6 δισεκ. καλυμμένα ομόλογα.
Η Πειραιώς έχει δανειστεί 30-32 δισεκ. από το ευρωσύστημα έχοντας καταθέσει ως collaterals 30 δισεκ. εκ των οποίων 14 δισεκ. από τον EFSF και 9,4 δισεκ. από το πυλώνα 1 και 2.
Η Eurobank έχει δανειστεί από το ευρωσύστημα 29-32 δισεκ. και έναντι αυτών έχει καταβάλλει εγγυήσεις 32-35 δισεκ. ευρώ .
Η Eurobank διαθέτει liquidity buffer 10,8 δισεκ. ευρώ.
Συνολικά οι τράπεζες διαθέτουν 45 δισεκ. απόθεμα εγγυήσεων με την Εθνική στα 15 δισεκ. ενώ Πειραιώς και Alpha διαθέτουν άλλα 20 δισεκ. ευρώ συνολικά.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.