Παρ΄ ότι συμφωνία θα ήταν το ιδανικό σενάριο μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ στο Eurogroup....τίποτε δεν είναι βέβαιο.
Παρ΄ ότι οι προσδοκίες για συμφωνία – συμβιβασμό της Ελλάδος
με την ΕΕ στο σημερινό (16 Φεβρουαρίου 2015) ιστορικό Eurogroup είναι
αυξημένες σε μια βάση παράτασης του τροποποιημένου μνημονίου, ωστόσο
υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις που αναφέρουν ότι σε ορισμένα ζωτικής
σημασίας θέματα υπάρχει χαώδεις διαφορές, τεράστιο χάσμα απόψεων όπως η
φοροδιαφυγή, οι ιδιωτικοποιήσεις και το ασφαλιστικό.
Πάντως το ασφαλιστικό και η φοροδιαφυγή αποτελούν κομβικά σημεία διαφωνιών και ακολουθούν οι ιδιωτικοποιήσεις.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι το μνημόνιο θα παραταθεί έστω και μετονομαζόμενο σε πρόγραμμα γέφυρα αλλά το ζήτημα είναι θα υπάρξει συμφωνία στο βασικό σκέλος του προγράμματος στο σημερινό Eurogroup;
Ενώ όλοι προσδοκούν συμφωνία, δεν είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει συμφωνία.
Η ΕΕ ζητάει το εξής κάθε φορά που πετυχαίνει ένα ελληνικό ισοδύναμο μέτρο θα αφαιρείται ένα αντίστοιχο σκληρό μέτρο από το τοξικό χρέος το 30%.
Η ελληνική πλευρά δεν δέχεται αυτή την προσέγγιση και ζητάει πρόγραμμα γέφυρα.
Η ΕΕ απορρίπτει το σενάριο του Grexit και προσέρχεται στο Eurogroup χωρίς την απειλή του Grexit.
Η Ευρώπη, η ΕΚΤ και γενικώς οι θεσμοί που διέπουν την Ευρώπη έχουν αποκλείσει το Grexit δηλαδή το σχέδιο εξόδου της Ελλάδος από το ευρώ.
Όμως η ΕΕ όπως προκύπτει και από τις προτάσεις που ολοκληρώθηκαν μέσα στο σαββατοκύριακο ζητάει σύμφωνα με σοβαρές ενδείξεις να υπάρξει το εξής σχέδιο.
Να παραταθεί το μνημόνιο, το υφιστάμενο πρόγραμμα έστω και με μια μορφή τροποποιημένου μνημονίου ή μετονομαζόμενο σε πρόγραμμα γέφυρα και στην πορεία να αξιολογηθούν τα ελληνικά ισοδύναμα.
Η Ελλάδα ως γνωστό έχει δεχθεί το 70% του μνημονίου και απορρίψει το 30% ως επαχθές και τοξικού μνημονίου.
Η ΕΕ προτείνει να παραταθεί το μνημόνιο και κάθε φορά που αρχίζουν να αποδίδουν τα ισοδύναμα μέτρα….θα αντικαθίσταται ένα μέτρο του τοξικού μνημονίου.
Η ΕΕ δεν συμφωνεί με την προκαταβολική αντικατάσταση του 30% του μνημονίου γιατί δεν έχει πειστεί ότι τα μέτρα που η Ελλάδα προτείνει και τα οποία έχει κοστολογίσει μπορούν να συμβάλλουν στα δημόσια έσοδα.
Υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες και στο θέμα της κοστολόγησης.
Μάλιστα κατά ορισμένες πληροφορίες η ΕΕ έχει απορρίψει σχεδόν στο σύνολο της την ελληνική πρόταση για την φοροδιαφυγή.
Η ΕΕ δεν μπορεί να στηριχθεί σε έσοδα που θα έρθουν ....στο μέλλον, αν έρθουν.
Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει μέτρα τα οποία θα είναι άμεσου αποτελέσματος.
Η πρόταση της Ευρώπης είναι η εξής, να εφαρμοστεί το μνημόνιο και κάθε φορά που το ισοδύναμο μέτρο της νέας ελληνική κυβέρνησης αποδίδει θα αφαιρείται ένα σκληρό μέτρου του τοξικού μνημονίου.
Η ελληνική κυβέρνηση ζητάει πρόγραμμα γέφυρα και κυρίως χρόνο 6 μηνών έως τις 31 Αυγούστου μέχρι ότου η κυβέρνηση ολοκληρώσει το πλέγμα των μέτρων και τα υλοποιήσει για να μπορέσει να παρουσιάσει μια τελική πρόταση στην ΕΕ.
Επίσης η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει διαφορετικά την έννοια ισοδύναμα καθώς ζητάει να εφαρμοστεί το πρόγραμμα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, περίπου ως έχει.
Με βάση ενδείξεις η απόκλιση μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ υπολογίζεται μεταξύ 6,5 έως 11 δισεκ. ευρώ και είναι μια τεράστια απόκλιση που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απλά με ωραιοποιήσεις.
Στο Eurogroup ένα από τα 4 πράγματα θα συμβεί;
1)Περνάει υποχρεωτικά η θέση της ΕΕ, παρατείνεται το μνημόνιο και κάθε φορά που αποδίδει ένα ισοδύναμο μέτρο της ελληνική κυβέρνησης αφαιρείται ένα σκληρό μέτρο του τοξικού χρέους.
Πιθανότητες 50%
2)Περνάει η θέση της Ελλάδος για πρόγραμμα γέφυρα όχι στην θεωρία αλλά στην πράξη δίνει η ΕΕ χρόνο στην Ελλάδα να ανασυνταχθεί.
Πιθανότητες 20%
3)Βρίσκεται μια μέση λύση μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ μεταξύ του σχεδίου γέφυρα της Ελλάδος και της παράτασης του μνημονίου που ζητάει η Ελλάδα.
Πιθανότητα 50%
4)Δεν υπάρχει καμία συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ, επέρχεται ρήξη αλλά αφήνουν και οι δύο πλευρές ανοικτό παράθυρο ώστε σε νέο Eurogroup να βρεθεί μια συμφωνία πριν ολοκληρωθεί το ελληνικό πρόγραμμα στις 28 Φεβρουαρίου του 2015.
Πιθανότητα 60%.
Σχεδόν απόλυτη διαφωνία για την φοροδιαφυγή
Με βάση πληροφορίες σε ένα κεφαλαιώδες θέμα που έχει προκύψει πολύ μεγάλη διαφωνία και καταγράφονται τεράστιες αποκλείσεις είναι η φοροδιαφυγή.
Η ΕΕ αναφέρει ότι και η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ είχε φέρει πρόγραμμα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής που κατέρρευσε, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Η ΕΕ δεν μπορεί να στηριχθεί σε έσοδα από την φοροδιαφυγή, δηλαδή από μελλοντικά και αβέβαια έσοδα.
Πως η Ελλάδα θα καταφέρει να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή όταν προσπάθησαν πολλοί να πετύχουν αποτελέσματα και απέτυχαν;
Ακόμη και αν υπάρχει πολιτική βούληση, πάλι το αποτέλεσμα θα είναι ισχνό και αβέβαιο.
Ο φοροφυγάς των πολλών εκατομμυρίων έχει πολλές εναλλακτικές, οι υποθέσεις θα καταλήξουν σε δικαστήρια και μέχρι να βρεθεί λύση θα έχουν παρέλθει…χρόνια.
Προφανώς και υπάρχει παραοικονομία και φοροδιαφυγή αλλά η καταπολέμηση τους είναι μια μακροχρόνια διαδικασία, θέλει μακροχρόνιο σχεδιασμό και φέρνει αποτελέσματα σε μακροχρόνιο ορίζοντα.
Η λίστα Lagarde μπορεί να αποτελεί αντικείμενο άμεσης διερεύνησης αλλά ακόμη και αν αποδώσει τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν θα είναι 200, 300, 400 εκατ.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι τα 300 ή 400 εκατ.
Τα επίμαχα σημεία του τοξικού μνημονίου
Α. Στην αλλαγή του ΦΠΑ με την κατάργηση των χαμηλών συντελεστών και των εκπτώσεων στα νησιά καθώς επίσης και την υπαγωγή των προϊόντων και υπηρεσιών σε αυξημένους συντελεστές.
Β. Στην μείωση των μισθολογικών επιδομάτων στο Δημόσιο (υπερωρίες, εκτός έδρας)
Γ. Στην αλλαγή της νομοθεσίας για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
Δ. Στην αλλαγή του πλαισίου για την συνδικαλιστική δράση, με την επιβολή περιορισμών στην πραγματοποίηση απεργιών.
Ε. Στην μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που προέβλεπε νέες περικοπές σε επικουρικές συντάξεις, περιορισμό του κράτους στη χρηματοδότηση των ταμείων και καθιέρωση ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στα ασφαλιστικά ταμεία.
Πάντως το ασφαλιστικό και η φοροδιαφυγή αποτελούν κομβικά σημεία διαφωνιών και ακολουθούν οι ιδιωτικοποιήσεις.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι το μνημόνιο θα παραταθεί έστω και μετονομαζόμενο σε πρόγραμμα γέφυρα αλλά το ζήτημα είναι θα υπάρξει συμφωνία στο βασικό σκέλος του προγράμματος στο σημερινό Eurogroup;
Ενώ όλοι προσδοκούν συμφωνία, δεν είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει συμφωνία.
Η ΕΕ ζητάει το εξής κάθε φορά που πετυχαίνει ένα ελληνικό ισοδύναμο μέτρο θα αφαιρείται ένα αντίστοιχο σκληρό μέτρο από το τοξικό χρέος το 30%.
Η ελληνική πλευρά δεν δέχεται αυτή την προσέγγιση και ζητάει πρόγραμμα γέφυρα.
Η ΕΕ απορρίπτει το σενάριο του Grexit και προσέρχεται στο Eurogroup χωρίς την απειλή του Grexit.
Η Ευρώπη, η ΕΚΤ και γενικώς οι θεσμοί που διέπουν την Ευρώπη έχουν αποκλείσει το Grexit δηλαδή το σχέδιο εξόδου της Ελλάδος από το ευρώ.
Όμως η ΕΕ όπως προκύπτει και από τις προτάσεις που ολοκληρώθηκαν μέσα στο σαββατοκύριακο ζητάει σύμφωνα με σοβαρές ενδείξεις να υπάρξει το εξής σχέδιο.
Να παραταθεί το μνημόνιο, το υφιστάμενο πρόγραμμα έστω και με μια μορφή τροποποιημένου μνημονίου ή μετονομαζόμενο σε πρόγραμμα γέφυρα και στην πορεία να αξιολογηθούν τα ελληνικά ισοδύναμα.
Η Ελλάδα ως γνωστό έχει δεχθεί το 70% του μνημονίου και απορρίψει το 30% ως επαχθές και τοξικού μνημονίου.
Η ΕΕ προτείνει να παραταθεί το μνημόνιο και κάθε φορά που αρχίζουν να αποδίδουν τα ισοδύναμα μέτρα….θα αντικαθίσταται ένα μέτρο του τοξικού μνημονίου.
Η ΕΕ δεν συμφωνεί με την προκαταβολική αντικατάσταση του 30% του μνημονίου γιατί δεν έχει πειστεί ότι τα μέτρα που η Ελλάδα προτείνει και τα οποία έχει κοστολογίσει μπορούν να συμβάλλουν στα δημόσια έσοδα.
Υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες και στο θέμα της κοστολόγησης.
Μάλιστα κατά ορισμένες πληροφορίες η ΕΕ έχει απορρίψει σχεδόν στο σύνολο της την ελληνική πρόταση για την φοροδιαφυγή.
Η ΕΕ δεν μπορεί να στηριχθεί σε έσοδα που θα έρθουν ....στο μέλλον, αν έρθουν.
Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει μέτρα τα οποία θα είναι άμεσου αποτελέσματος.
Η πρόταση της Ευρώπης είναι η εξής, να εφαρμοστεί το μνημόνιο και κάθε φορά που το ισοδύναμο μέτρο της νέας ελληνική κυβέρνησης αποδίδει θα αφαιρείται ένα σκληρό μέτρου του τοξικού μνημονίου.
Η ελληνική κυβέρνηση ζητάει πρόγραμμα γέφυρα και κυρίως χρόνο 6 μηνών έως τις 31 Αυγούστου μέχρι ότου η κυβέρνηση ολοκληρώσει το πλέγμα των μέτρων και τα υλοποιήσει για να μπορέσει να παρουσιάσει μια τελική πρόταση στην ΕΕ.
Επίσης η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει διαφορετικά την έννοια ισοδύναμα καθώς ζητάει να εφαρμοστεί το πρόγραμμα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, περίπου ως έχει.
Με βάση ενδείξεις η απόκλιση μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ υπολογίζεται μεταξύ 6,5 έως 11 δισεκ. ευρώ και είναι μια τεράστια απόκλιση που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απλά με ωραιοποιήσεις.
Στο Eurogroup ένα από τα 4 πράγματα θα συμβεί;
1)Περνάει υποχρεωτικά η θέση της ΕΕ, παρατείνεται το μνημόνιο και κάθε φορά που αποδίδει ένα ισοδύναμο μέτρο της ελληνική κυβέρνησης αφαιρείται ένα σκληρό μέτρο του τοξικού χρέους.
Πιθανότητες 50%
2)Περνάει η θέση της Ελλάδος για πρόγραμμα γέφυρα όχι στην θεωρία αλλά στην πράξη δίνει η ΕΕ χρόνο στην Ελλάδα να ανασυνταχθεί.
Πιθανότητες 20%
3)Βρίσκεται μια μέση λύση μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ μεταξύ του σχεδίου γέφυρα της Ελλάδος και της παράτασης του μνημονίου που ζητάει η Ελλάδα.
Πιθανότητα 50%
4)Δεν υπάρχει καμία συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ, επέρχεται ρήξη αλλά αφήνουν και οι δύο πλευρές ανοικτό παράθυρο ώστε σε νέο Eurogroup να βρεθεί μια συμφωνία πριν ολοκληρωθεί το ελληνικό πρόγραμμα στις 28 Φεβρουαρίου του 2015.
Πιθανότητα 60%.
Σχεδόν απόλυτη διαφωνία για την φοροδιαφυγή
Με βάση πληροφορίες σε ένα κεφαλαιώδες θέμα που έχει προκύψει πολύ μεγάλη διαφωνία και καταγράφονται τεράστιες αποκλείσεις είναι η φοροδιαφυγή.
Η ΕΕ αναφέρει ότι και η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ είχε φέρει πρόγραμμα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής που κατέρρευσε, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Η ΕΕ δεν μπορεί να στηριχθεί σε έσοδα από την φοροδιαφυγή, δηλαδή από μελλοντικά και αβέβαια έσοδα.
Πως η Ελλάδα θα καταφέρει να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή όταν προσπάθησαν πολλοί να πετύχουν αποτελέσματα και απέτυχαν;
Ακόμη και αν υπάρχει πολιτική βούληση, πάλι το αποτέλεσμα θα είναι ισχνό και αβέβαιο.
Ο φοροφυγάς των πολλών εκατομμυρίων έχει πολλές εναλλακτικές, οι υποθέσεις θα καταλήξουν σε δικαστήρια και μέχρι να βρεθεί λύση θα έχουν παρέλθει…χρόνια.
Προφανώς και υπάρχει παραοικονομία και φοροδιαφυγή αλλά η καταπολέμηση τους είναι μια μακροχρόνια διαδικασία, θέλει μακροχρόνιο σχεδιασμό και φέρνει αποτελέσματα σε μακροχρόνιο ορίζοντα.
Η λίστα Lagarde μπορεί να αποτελεί αντικείμενο άμεσης διερεύνησης αλλά ακόμη και αν αποδώσει τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν θα είναι 200, 300, 400 εκατ.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι τα 300 ή 400 εκατ.
Τα επίμαχα σημεία του τοξικού μνημονίου
Α. Στην αλλαγή του ΦΠΑ με την κατάργηση των χαμηλών συντελεστών και των εκπτώσεων στα νησιά καθώς επίσης και την υπαγωγή των προϊόντων και υπηρεσιών σε αυξημένους συντελεστές.
Β. Στην μείωση των μισθολογικών επιδομάτων στο Δημόσιο (υπερωρίες, εκτός έδρας)
Γ. Στην αλλαγή της νομοθεσίας για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
Δ. Στην αλλαγή του πλαισίου για την συνδικαλιστική δράση, με την επιβολή περιορισμών στην πραγματοποίηση απεργιών.
Ε. Στην μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που προέβλεπε νέες περικοπές σε επικουρικές συντάξεις, περιορισμό του κράτους στη χρηματοδότηση των ταμείων και καθιέρωση ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στα ασφαλιστικά ταμεία.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.