Το μείζον εθνικό ζήτημα του χρέους πρέπει να εξεταστεί μετά τις εκλογές
Οι βουλευτικές εκλογές είναι επιβεβλημένες.
Είναι επιβεβλημένες όχι μόνο γιατί δεν θα βρεθούν οι 180 βουλευτές για την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας και άρα η χώρα θα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές….
Είναι επιβεβλημένες όχι μόνο γιατί δεν θα βρεθούν οι 180 βουλευτές για την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας και άρα η χώρα θα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές….
αλλά κυρίως γιατί η Ελλάδα εδώ και καιρό έχει πάψει να
κυβερνάται.
Οι έσχατες εξελίξεις με την Τρόικα, που απειλεί και θέτει όρους για να έρθει στην Ελλάδα, δεν είναι μόνο προσβλητικές αλλά αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα δεν κυβερνάται, η χώρα σέρνεται σε λύσεις που η Τρόικα επιβάλλει και η Ελλάδα εξ΄ ανάγκης υλοποιεί.
Η Ελλάδα δεν κυβερνάται και πως θα μπορούσε να κυβερνηθεί ότι η κυβέρνηση στηρίζεται από δύο ετερόκλητα σχήματα;
Όταν το ΠΑΣΟΚ ή μέρος του ΠΑΣΟΚ λοξοκοιτάει προς τον ΣΥΡΙΖΑ και μια ΝΔ που έχει χάσει το ιδεολογικό της προσανατολισμό.
Η Ελλάδα δεν κυβερνάται και η ακυβέρνητη Ελλάδα, πάλι θα συρθεί σε μια λύση που θα υποδείξει η Τρόικα όσον αφορά την νέα πιστωτική γραμμή, την νέα προαιρετική χρηματοδοτική συνδρομή και κυρίως σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσει να διαπραγματευτεί στο μείζον εθνικό θέμα που είναι η διαπραγμάτευση του χρέους.
Το επικίνδυνα μη βιώσιμο χρέος της Ελλάδος στα 322,4 δισεκ. ευρώ έχει καταστεί έρμαιο των πολιτικών επιλογών της Ευρώπης, η Ελλάδα ευρισκόμενη σε δυσχερή θέση ψελλίζει άνευρα πολιτικά μισόλογα και πότε μιλάει για πιστοποιητικό βιωσιμότητας και πότε μιλάει για βιώσιμο χρέος κάνοντας μάλιστα και συστάσεις ότι όποιος θέτει θέμα χρέους δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της πατρίδας.
Κάποιοι υποτακτικοί πολιτικοί αμαυρώνουν την Ελλάδα και το συμφέρον της πατρίδας, συρόμενοι πίσω από τις επιταγές της Τρόικα.
Η Τρόικα δεν είναι ο μπαμπούλας, όσο και αν δεν αρέσει στην αλλοπρόσαλλη αριστερά, βοήθησε, ώστε πολλά κακώς κείμενα στην Ελλάδα να βελτιωθούν.
Η Τρόικα δεν είναι μόνο το μνημόνιο αλλά οι δεκάδες παρεμβάσεις σε πλείστους τομείς όπου η Ελλάδα είχε ξεμείνει σε μια γωνιά της ιστορίας, χωρίς να εκσυγχρονιστεί, παγιδευμένη στο μικρόκοσμο των συμφερόντων.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι η Τρόικα αλλά η δουλοπρεπής κυβέρνηση που διαθέτει η χώρα, άβουλη σέρνεται χωρίς να μπορεί να προσέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με αξιοπιστία, σοβαρότητα και κυρίως προτάσεις και εναλλακτικές υλοποίησης των δεσμεύσεων.
Η κυβέρνηση είναι ανακόλουθη, όχι η Τρόικα.
Η κυβέρνηση δεσμεύθηκε και δεν τηρεί τις υποσχέσεις της.
Όμως όλη αυτή η παρακμιακή εικόνα βλάπτει τα συμφέροντα της ελληνικής κοινωνίας.
Επικοινωνιακά η κυβέρνηση απώλεσε το πλεονέκτημα της επικοινωνιακής προβολής του success story.
Το βασικό όπλο της κυβέρνησης είναι…η διαχείριση της νέας πιστωτικής και ο τρόπος μετάβασης από το μνημόνιο στο νέο μνημόνιο.
Παρά τις κόντρες κυβέρνησης και Τρόικα – που ίσως να εμπεριέχουν και δόσεις υπερβολής και θεάτρου για να πείσουν την κοινωνία όχι δίδεται μάχη στις διαπραγματεύσεις – αν όχι στις 8 Δεκεμβρίου ίσως και λίγο αργότερα θα υπάρξει κάποια συμφωνία για την νέα πιστωτική γραμμή.
Οι όροι της νέας πιστωτικής γραμμής, όπως έχουμε αναφέρει θα κρίνουν την επικοινωνιακή τύχη της κυβέρνησης.
Αν οι όροι είναι σκληροί τότε το πολιτικό τέλος της κυβέρνησης πλησιάζει και η Τρόικα απλά θα θέλει να δεσμεύσει τον ΣΥΡΙΖΑ.
Αν είναι οι όροι της νέας πιστωτικής γραμμής είναι ήπιοι, τότε προφανώς η Ευρώπη θα θέλει να δώσει ακόμη μια πολιτική ευκαιρία στην κυβέρνηση.
Τα σενάρια που φέρουν την κυβέρνηση…να φέρνει στην βουλή το νέο μνημόνιο και να ζητάει την ψήφο 180 βουλευτών ώστε να εγκριθεί η νέα πιστωτική γραμμή….αν δεν είναι επικοινωνιακό τρικ….σίγουρα θα καταπέσει.
Κανείς βουλευτής πλην ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν έχει κανένα λόγο να στιγματιστεί ψηφίζοντας το μνημόνιο.
Για πρόεδρο Δημοκρατίας ένας βουλευτής θα μπορούσε να ψηφίσει όχι όμως το νέο μνημόνιο δεν έχει καμία λογική.
Άπαξ και είναι αδύνατη η συμφωνία ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για το χρέος – η λύση αυτή θα ήταν η βέλτιστη για την Ελλάδα και την κοινωνία – η μόνη βιώσιμη λύση, η μόνη πολιτικά ορθή λύση είναι….οι εκλογές.
Οι εκλογές θα άρουν το πολιτικό τέλμα και το κυριότερο θα επιτρέψουν στην χώρα να επανεκκινήσει έχοντας νωπή λαϊκή εντολή.
Στις εκλογές νικητής θα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έχει καταστεί σχεδόν συστημικό κόμμα.
Η διαπραγμάτευση του χρέους μπορεί να γίνει μόνο από μια νέα κυβέρνηση που θα προτάξει το βέλτιστο και θα προωθήσει συγκεκριμένη λύση για το χρέος.
Η ΝΔ είχε την μεγάλη ευκαιρία να μείνει στην ιστορία ως η κυβέρνηση που θα διασφάλιζε με πρακτικούς και όχι λογιστικούς όρους την βιωσιμότητα του χρέους, απεμπόλησε την ευκαιρία.
Η κυβέρνηση έχει συγκεκριμένη πρόταση για το χρέος και αν ναι ποια είναι αυτή;
Η κυβέρνηση δεν έχει πρόταση για το χρέος, δέχθηκε την επιμήκυνση και την μείωση των επιτοκίων, την πρόταση της Ευρώπης και δεν έχει αντιπροτείνει κάτι άλλο.
Γιατί το ζήτημα του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο
Το ζήτημα του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας και μετά τις εκλογές.
Αν η κυβέρνηση βρει τους 180 βουλευτές για την εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας, θα έχει λάβει μια έμμεση ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης και θα μπορεί να διαπραγματευτεί ούσα ισχυρότερο το κεφαλαιώδες εθνικό ζήτημα….το πως θα καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Αν η κυβέρνηση αποτύχει να βρει τους 180 βουλευτές και ουσιαστικά οδηγηθεί η Ελλάδα σε εκλογές τον Μάρτιο του 2015, η νέα κυβέρνηση με νωπή την λαϊκή εντολή θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για το μείζον εθνικό ζήτημα, την αναδιάρθρωση του χρέους.
Η κυβέρνηση μπορεί να ποντάρει σε έναρξη της διαπραγμάτευσης προ της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας για να κερδίσει πολιτικούς πόντους αλλά πρακτικά είναι αδύνατο να βρεθεί λύση άπαξ και ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει ένα άλλο ζήτημα που χρονικά προηγείται η δομή και οι όροι της νέας χρηματοδοτικής συνδρομής, της νέας πιστωτικής γραμμής, του νέου μνημονίου.
Για το καλό της πατρίδας, της Ελλάδος το κορυφαίο εθνικό θέμα, η αναδιάρθρωση του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο του 2015 και είτε την διαπραγμάτευση θα την πραγματοποιήσει η κυβέρνηση Σαμαρά ή η νέα κυβέρνηση υπό τον Τσίπρα.
Το πρώτο και ουσιώδες ζήτημα είναι ο χρόνος έναρξης της διαπραγμάτευσης.
Η Ελλάδα θα έχει ισχυρότερη διαπραγματευτική ισχύ μετά τον Μάρτιο και αν το πολιτικό σύστημα προτάσσει το εθνικό συμφέρον θα πρέπει να ξεκινήσει την διαπραγμάτευση μετά τον Μάρτιο.
Το επόμενο ερώτημα που πρέπει να διαπραγματευτεί είναι τι είδους λύση πρέπει να θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η Ελλάδα;
Δυστυχώς μέχρι τώρα η Ελλάδα δεν έχει αποκρυσταλλωμένη θέση για το αντικειμενικά μη βιώσιμο ελληνικό χρέος.
Αντί η Ελλάδα να είχε επεξεργαστεί ένα σχέδιο ώστε να καταστεί βιώσιμο το χρέος των 322,4 δισεκ. ευρώ έχει παγιδευτεί είτε στις λύσεις της Γερμανίας (επιμήκυνση 30 ή 50 χρόνια και μείωση των επιτοκίων) είτε σε απαράδεκτες ανθελληνικές δηλώσεις ότι….το χρέος είναι βιώσιμο και δεν χρειάζεται αναδιάρθρωση.
Όσοι υποστηρίζουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο δεν προσφέρουν θετικές υπηρεσίες στο έθνος και στην ελληνική κοινωνία.
Η επιμήκυνση είναι μια πρακτικά ανούσια λύση γιατί ενώ μειώνει τις τοκοχρεωλυτικές δόσεις δεν περιορίζει το βάρος εξυπηρέτησης γιατί η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα.
Όλες οι σοβαρές οικονομίες διαθέτουν κρατικό χρέος….το οποίο κατέχουν οι ιδιώτες, οι αγορές.
Στην Ελλάδα από τα 322 δισεκ. τα 235 δισεκ. είναι χρέος της Τρόικα και τα υπόλοιπα 85 δισεκ. κατέχουν ΕΚΤ, ιδιώτες έντοκα γραμμάτια και άλλα.
Η Ελλάδα υποχρεωτικά θα πρέπει να αποπληρώσει τα δάνεια και να μετατρέψει το ελληνικό χρέος σε ιδιωτικό από κρατικό ή διακρατικό που είναι την τρέχουσα περίοδο.
Ουσιαστικά η Ελλάδα είναι όντως παγιδευμένη στο χρέος…στο κρατικό χρέος και η παγίδα θανάτου θα παραμείνει για πολλά χρόνια.
Η επιμήκυνση δεν επιλύει το πρόβλημα, λογιστικά το ρυθμίζει όχι πρακτικά και σίγουρα δεν καθιστά βιώσιμο το χρέος.
Οι δύο πρακτικές λύσεις που πρέπει να εξετάσει η Ελλάδα
Λύση πρώτη
Θα μπορούσε να υπάρξει ένα διττό σχήμα με εμπλοκή της ΕΚΤ και του ESM και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα να γλιτώσει περίπου 55 με 60 δισεκ. ευρώ μειώνοντας το χρέος χωρίς να υπάρξει πιστωτικό γεγονός.
Συγκεκριμένα θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα 25 ή συνολικά τα 49 δισεκ. στον ESM και αυτομάτως να μειωθεί το ελληνικό χρέος κατά 25 δισεκ. ή 49 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα να υπάρξει θεσμική διαπραγμάτευση με την ΕΚΤ και να αποδεχθεί να αποπληρωθεί τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει δηλαδή τα 35 δισεκ. σε τιμές κτήσης και όχι στις τελικές ονομαστικές τιμές.
Για να τεθεί πρακτικά η ΕΚΤ αγόρασε ελληνικά ομόλογα 35 δισεκ. και θα πάρει στην λήξη τους 58 δισεκ.
Αντί να επιστραφούν στις ονομαστικές αξίες να επιστραφούν στις τιμές κτήσης ή στην έσχατη των εσχάτων η Ελλάδα να καταβάλλει τα κεφάλαια στην ονομαστική αξία και η ΕΚΤ να επιστρέφει άμεσα την διαφορά μεταξύ ονομαστικής αξίας και τιμής κτήσης.
Λύση δεύτερη
Το ελληνικό χρέος ανέρχεται στα 322,4 δισεκ. εκ των οποίων τα 245 δισεκ. ευρώ είναι κεφάλαια των μηχανισμών στήριξης.
Από αυτά τα 245 δισεκ. τα 144,6 δισεκ. είναι δάνεια που έχουν χορηγηθεί μέσω EFSF.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο EFSF τα κεφάλαια αυτά που έδωσε στην Ελλάδα ή την Πορτογαλία τα έχει δανειστεί από τις αγορές.
Τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν παράσχει εγγυήσεις στον EFSF – ESM αλλά τα κεφάλαια που έχουν δοθεί στα κράτη προέρχονται από τις αγορές.
Ο ESM με την στήριξη όλων των ευρωπαϊκών χωρών έχει δημιουργήσει ένα δίχτυ προστασίας.
Αυτό το κεφαλαιακό δίχτυ προστασίας- εγγυήσεων ο ESM το χρησιμοποιεί εξασφαλίζοντας υψηλή πιστοληπτική ικανότητα και εξασφαλίζοντας κεφάλαια από τις αγορές μέσω ομολόγων.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut στα δάνεια που έχουν δοθεί με διακρατικούς όρους δηλαδή τα 53,9 δισεκ. γιατί αυτά δόθηκαν με όρους διακρατικών συμφωνιών.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut από τα 30,1 δισεκ. του ΔΝΤ.
Όμως τα 144,6 δισεκ. του EFSF δηλαδή τα δάνεια που χορηγήθηκαν στην Ελλάδα και τα οποία αντλήθηκαν από τις αγορές θα μπορούσαν να υποστούν ένα haircut 50% δηλαδή όφελος 72 δισεκ. για την Ελλάδα χωρίς να υπάρχουν δομικές επιδράσεις στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Το EFSF θα υποστεί ζημία 72 δισεκ θεωρητικά γιατί ήδη διαθέτει εγγυήσεις από τα ευρωπαϊκά κράτη ύψους 500 δισεκ. ευρώ.
Με ένα haircut 50% η Ελλάδα θα ωφελείτο 72 δισεκ. αλλά οι ιδιώτες που ουσιαστικά θα ζημιώνονταν θα αναπληρώνονταν 100% από τις εγγυήσεις που έχουν ούτως ή άλλως κατατεθεί στον ESM.
Με αυτό τον τρόπο το ελληνικό χρέος θα μειωνόταν κατά 72 δισεκ. και από 322 δισεκ. θα υποχωρούσε στα 250 εκατ μειώνοντας την σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο 137% από 177%.
Μάλιστα αν τα 25 δισεκ. του ΤΧΣ περνούσαν απευθείας στον ESM το τελικός όφελος για την Ελλάδα θα ήταν 97 δισεκ. κοντά 100 δισεκ. εξέλιξη που όχι απλά θα καταστούσε βιώσιμο το χρέος αλλά μετά το σοκ των τυπικών υποβαθμίσεων σε default της Ελλάδος η χώρα θα αποκτούσε δυναμική εξόδου από την παρακμή και την φθορά.
Βέβαια για να υπάρξει haircut και για να το δεχθεί ο ESM ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ πολιτική απόφαση.
Η επιμήκυνση είναι λύση παρωδία για το χρέος, ωστόσο το haircut ενώ καθιστά βιώσιμο το χρέος, απαιτεί πολιτική απόφαση που ακόμη η Ευρώπη δεν είναι διατεθειμένη να την λάβει για την Ελλάδα.
Συν τοις άλλοις στρατηγικά και σε βάθος χρόνων η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει το χρέος από την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ στους ιδιώτες.
Τα δάνεια της Τρόικα θα πρέπει να μετατραπούν σε χρέος μέσω εκδόσεις ομολόγων, δηλαδή να περάσει το διακρατικό χρέος στους ιδιώτες μέσω δημοπρασιών ομολόγων θα αντλεί κεφάλαια και θα αποπληρώνει τα κρατικά δάνεια.
Λύση για την βιωσιμότητα του χρέους χωρίς haircut θα αποτελέσει παγίδα ασφυξίας για την οικονομία της Ελλάδος για τα επόμενα χρόνια και τις επόμενες 10ετίες.
Η Ελλάδα δεν θα ανακάμψει ποτέ.
Το haircut θα προκαλέσει πολιτική αναταραχή στην Ευρώπη ενώ η Ελλάδα θα υποβαθμιστεί σε default εκ νέου, ωστόσο η επανεκκίνηση της οικονομίας θα είναι ουσιαστικότερη.
Η τρέχουσα κατάσταση οδηγεί σε αδιέξοδο…παρά τα λογιστικά τρικ της ανάκαμψης της οικονομίας.
www.bankingnews.gr
Οι έσχατες εξελίξεις με την Τρόικα, που απειλεί και θέτει όρους για να έρθει στην Ελλάδα, δεν είναι μόνο προσβλητικές αλλά αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα δεν κυβερνάται, η χώρα σέρνεται σε λύσεις που η Τρόικα επιβάλλει και η Ελλάδα εξ΄ ανάγκης υλοποιεί.
Η Ελλάδα δεν κυβερνάται και πως θα μπορούσε να κυβερνηθεί ότι η κυβέρνηση στηρίζεται από δύο ετερόκλητα σχήματα;
Όταν το ΠΑΣΟΚ ή μέρος του ΠΑΣΟΚ λοξοκοιτάει προς τον ΣΥΡΙΖΑ και μια ΝΔ που έχει χάσει το ιδεολογικό της προσανατολισμό.
Η Ελλάδα δεν κυβερνάται και η ακυβέρνητη Ελλάδα, πάλι θα συρθεί σε μια λύση που θα υποδείξει η Τρόικα όσον αφορά την νέα πιστωτική γραμμή, την νέα προαιρετική χρηματοδοτική συνδρομή και κυρίως σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσει να διαπραγματευτεί στο μείζον εθνικό θέμα που είναι η διαπραγμάτευση του χρέους.
Το επικίνδυνα μη βιώσιμο χρέος της Ελλάδος στα 322,4 δισεκ. ευρώ έχει καταστεί έρμαιο των πολιτικών επιλογών της Ευρώπης, η Ελλάδα ευρισκόμενη σε δυσχερή θέση ψελλίζει άνευρα πολιτικά μισόλογα και πότε μιλάει για πιστοποιητικό βιωσιμότητας και πότε μιλάει για βιώσιμο χρέος κάνοντας μάλιστα και συστάσεις ότι όποιος θέτει θέμα χρέους δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της πατρίδας.
Κάποιοι υποτακτικοί πολιτικοί αμαυρώνουν την Ελλάδα και το συμφέρον της πατρίδας, συρόμενοι πίσω από τις επιταγές της Τρόικα.
Η Τρόικα δεν είναι ο μπαμπούλας, όσο και αν δεν αρέσει στην αλλοπρόσαλλη αριστερά, βοήθησε, ώστε πολλά κακώς κείμενα στην Ελλάδα να βελτιωθούν.
Η Τρόικα δεν είναι μόνο το μνημόνιο αλλά οι δεκάδες παρεμβάσεις σε πλείστους τομείς όπου η Ελλάδα είχε ξεμείνει σε μια γωνιά της ιστορίας, χωρίς να εκσυγχρονιστεί, παγιδευμένη στο μικρόκοσμο των συμφερόντων.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι η Τρόικα αλλά η δουλοπρεπής κυβέρνηση που διαθέτει η χώρα, άβουλη σέρνεται χωρίς να μπορεί να προσέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με αξιοπιστία, σοβαρότητα και κυρίως προτάσεις και εναλλακτικές υλοποίησης των δεσμεύσεων.
Η κυβέρνηση είναι ανακόλουθη, όχι η Τρόικα.
Η κυβέρνηση δεσμεύθηκε και δεν τηρεί τις υποσχέσεις της.
Όμως όλη αυτή η παρακμιακή εικόνα βλάπτει τα συμφέροντα της ελληνικής κοινωνίας.
Επικοινωνιακά η κυβέρνηση απώλεσε το πλεονέκτημα της επικοινωνιακής προβολής του success story.
Το βασικό όπλο της κυβέρνησης είναι…η διαχείριση της νέας πιστωτικής και ο τρόπος μετάβασης από το μνημόνιο στο νέο μνημόνιο.
Παρά τις κόντρες κυβέρνησης και Τρόικα – που ίσως να εμπεριέχουν και δόσεις υπερβολής και θεάτρου για να πείσουν την κοινωνία όχι δίδεται μάχη στις διαπραγματεύσεις – αν όχι στις 8 Δεκεμβρίου ίσως και λίγο αργότερα θα υπάρξει κάποια συμφωνία για την νέα πιστωτική γραμμή.
Οι όροι της νέας πιστωτικής γραμμής, όπως έχουμε αναφέρει θα κρίνουν την επικοινωνιακή τύχη της κυβέρνησης.
Αν οι όροι είναι σκληροί τότε το πολιτικό τέλος της κυβέρνησης πλησιάζει και η Τρόικα απλά θα θέλει να δεσμεύσει τον ΣΥΡΙΖΑ.
Αν είναι οι όροι της νέας πιστωτικής γραμμής είναι ήπιοι, τότε προφανώς η Ευρώπη θα θέλει να δώσει ακόμη μια πολιτική ευκαιρία στην κυβέρνηση.
Τα σενάρια που φέρουν την κυβέρνηση…να φέρνει στην βουλή το νέο μνημόνιο και να ζητάει την ψήφο 180 βουλευτών ώστε να εγκριθεί η νέα πιστωτική γραμμή….αν δεν είναι επικοινωνιακό τρικ….σίγουρα θα καταπέσει.
Κανείς βουλευτής πλην ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν έχει κανένα λόγο να στιγματιστεί ψηφίζοντας το μνημόνιο.
Για πρόεδρο Δημοκρατίας ένας βουλευτής θα μπορούσε να ψηφίσει όχι όμως το νέο μνημόνιο δεν έχει καμία λογική.
Άπαξ και είναι αδύνατη η συμφωνία ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για το χρέος – η λύση αυτή θα ήταν η βέλτιστη για την Ελλάδα και την κοινωνία – η μόνη βιώσιμη λύση, η μόνη πολιτικά ορθή λύση είναι….οι εκλογές.
Οι εκλογές θα άρουν το πολιτικό τέλμα και το κυριότερο θα επιτρέψουν στην χώρα να επανεκκινήσει έχοντας νωπή λαϊκή εντολή.
Στις εκλογές νικητής θα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έχει καταστεί σχεδόν συστημικό κόμμα.
Η διαπραγμάτευση του χρέους μπορεί να γίνει μόνο από μια νέα κυβέρνηση που θα προτάξει το βέλτιστο και θα προωθήσει συγκεκριμένη λύση για το χρέος.
Η ΝΔ είχε την μεγάλη ευκαιρία να μείνει στην ιστορία ως η κυβέρνηση που θα διασφάλιζε με πρακτικούς και όχι λογιστικούς όρους την βιωσιμότητα του χρέους, απεμπόλησε την ευκαιρία.
Η κυβέρνηση έχει συγκεκριμένη πρόταση για το χρέος και αν ναι ποια είναι αυτή;
Η κυβέρνηση δεν έχει πρόταση για το χρέος, δέχθηκε την επιμήκυνση και την μείωση των επιτοκίων, την πρόταση της Ευρώπης και δεν έχει αντιπροτείνει κάτι άλλο.
Γιατί το ζήτημα του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο
Το ζήτημα του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας και μετά τις εκλογές.
Αν η κυβέρνηση βρει τους 180 βουλευτές για την εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας, θα έχει λάβει μια έμμεση ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης και θα μπορεί να διαπραγματευτεί ούσα ισχυρότερο το κεφαλαιώδες εθνικό ζήτημα….το πως θα καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Αν η κυβέρνηση αποτύχει να βρει τους 180 βουλευτές και ουσιαστικά οδηγηθεί η Ελλάδα σε εκλογές τον Μάρτιο του 2015, η νέα κυβέρνηση με νωπή την λαϊκή εντολή θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για το μείζον εθνικό ζήτημα, την αναδιάρθρωση του χρέους.
Η κυβέρνηση μπορεί να ποντάρει σε έναρξη της διαπραγμάτευσης προ της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας για να κερδίσει πολιτικούς πόντους αλλά πρακτικά είναι αδύνατο να βρεθεί λύση άπαξ και ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει ένα άλλο ζήτημα που χρονικά προηγείται η δομή και οι όροι της νέας χρηματοδοτικής συνδρομής, της νέας πιστωτικής γραμμής, του νέου μνημονίου.
Για το καλό της πατρίδας, της Ελλάδος το κορυφαίο εθνικό θέμα, η αναδιάρθρωση του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο του 2015 και είτε την διαπραγμάτευση θα την πραγματοποιήσει η κυβέρνηση Σαμαρά ή η νέα κυβέρνηση υπό τον Τσίπρα.
Το πρώτο και ουσιώδες ζήτημα είναι ο χρόνος έναρξης της διαπραγμάτευσης.
Η Ελλάδα θα έχει ισχυρότερη διαπραγματευτική ισχύ μετά τον Μάρτιο και αν το πολιτικό σύστημα προτάσσει το εθνικό συμφέρον θα πρέπει να ξεκινήσει την διαπραγμάτευση μετά τον Μάρτιο.
Το επόμενο ερώτημα που πρέπει να διαπραγματευτεί είναι τι είδους λύση πρέπει να θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η Ελλάδα;
Δυστυχώς μέχρι τώρα η Ελλάδα δεν έχει αποκρυσταλλωμένη θέση για το αντικειμενικά μη βιώσιμο ελληνικό χρέος.
Αντί η Ελλάδα να είχε επεξεργαστεί ένα σχέδιο ώστε να καταστεί βιώσιμο το χρέος των 322,4 δισεκ. ευρώ έχει παγιδευτεί είτε στις λύσεις της Γερμανίας (επιμήκυνση 30 ή 50 χρόνια και μείωση των επιτοκίων) είτε σε απαράδεκτες ανθελληνικές δηλώσεις ότι….το χρέος είναι βιώσιμο και δεν χρειάζεται αναδιάρθρωση.
Όσοι υποστηρίζουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο δεν προσφέρουν θετικές υπηρεσίες στο έθνος και στην ελληνική κοινωνία.
Η επιμήκυνση είναι μια πρακτικά ανούσια λύση γιατί ενώ μειώνει τις τοκοχρεωλυτικές δόσεις δεν περιορίζει το βάρος εξυπηρέτησης γιατί η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα.
Όλες οι σοβαρές οικονομίες διαθέτουν κρατικό χρέος….το οποίο κατέχουν οι ιδιώτες, οι αγορές.
Στην Ελλάδα από τα 322 δισεκ. τα 235 δισεκ. είναι χρέος της Τρόικα και τα υπόλοιπα 85 δισεκ. κατέχουν ΕΚΤ, ιδιώτες έντοκα γραμμάτια και άλλα.
Η Ελλάδα υποχρεωτικά θα πρέπει να αποπληρώσει τα δάνεια και να μετατρέψει το ελληνικό χρέος σε ιδιωτικό από κρατικό ή διακρατικό που είναι την τρέχουσα περίοδο.
Ουσιαστικά η Ελλάδα είναι όντως παγιδευμένη στο χρέος…στο κρατικό χρέος και η παγίδα θανάτου θα παραμείνει για πολλά χρόνια.
Η επιμήκυνση δεν επιλύει το πρόβλημα, λογιστικά το ρυθμίζει όχι πρακτικά και σίγουρα δεν καθιστά βιώσιμο το χρέος.
Οι δύο πρακτικές λύσεις που πρέπει να εξετάσει η Ελλάδα
Λύση πρώτη
Θα μπορούσε να υπάρξει ένα διττό σχήμα με εμπλοκή της ΕΚΤ και του ESM και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα να γλιτώσει περίπου 55 με 60 δισεκ. ευρώ μειώνοντας το χρέος χωρίς να υπάρξει πιστωτικό γεγονός.
Συγκεκριμένα θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα 25 ή συνολικά τα 49 δισεκ. στον ESM και αυτομάτως να μειωθεί το ελληνικό χρέος κατά 25 δισεκ. ή 49 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα να υπάρξει θεσμική διαπραγμάτευση με την ΕΚΤ και να αποδεχθεί να αποπληρωθεί τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει δηλαδή τα 35 δισεκ. σε τιμές κτήσης και όχι στις τελικές ονομαστικές τιμές.
Για να τεθεί πρακτικά η ΕΚΤ αγόρασε ελληνικά ομόλογα 35 δισεκ. και θα πάρει στην λήξη τους 58 δισεκ.
Αντί να επιστραφούν στις ονομαστικές αξίες να επιστραφούν στις τιμές κτήσης ή στην έσχατη των εσχάτων η Ελλάδα να καταβάλλει τα κεφάλαια στην ονομαστική αξία και η ΕΚΤ να επιστρέφει άμεσα την διαφορά μεταξύ ονομαστικής αξίας και τιμής κτήσης.
Λύση δεύτερη
Το ελληνικό χρέος ανέρχεται στα 322,4 δισεκ. εκ των οποίων τα 245 δισεκ. ευρώ είναι κεφάλαια των μηχανισμών στήριξης.
Από αυτά τα 245 δισεκ. τα 144,6 δισεκ. είναι δάνεια που έχουν χορηγηθεί μέσω EFSF.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο EFSF τα κεφάλαια αυτά που έδωσε στην Ελλάδα ή την Πορτογαλία τα έχει δανειστεί από τις αγορές.
Τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν παράσχει εγγυήσεις στον EFSF – ESM αλλά τα κεφάλαια που έχουν δοθεί στα κράτη προέρχονται από τις αγορές.
Ο ESM με την στήριξη όλων των ευρωπαϊκών χωρών έχει δημιουργήσει ένα δίχτυ προστασίας.
Αυτό το κεφαλαιακό δίχτυ προστασίας- εγγυήσεων ο ESM το χρησιμοποιεί εξασφαλίζοντας υψηλή πιστοληπτική ικανότητα και εξασφαλίζοντας κεφάλαια από τις αγορές μέσω ομολόγων.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut στα δάνεια που έχουν δοθεί με διακρατικούς όρους δηλαδή τα 53,9 δισεκ. γιατί αυτά δόθηκαν με όρους διακρατικών συμφωνιών.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut από τα 30,1 δισεκ. του ΔΝΤ.
Όμως τα 144,6 δισεκ. του EFSF δηλαδή τα δάνεια που χορηγήθηκαν στην Ελλάδα και τα οποία αντλήθηκαν από τις αγορές θα μπορούσαν να υποστούν ένα haircut 50% δηλαδή όφελος 72 δισεκ. για την Ελλάδα χωρίς να υπάρχουν δομικές επιδράσεις στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Το EFSF θα υποστεί ζημία 72 δισεκ θεωρητικά γιατί ήδη διαθέτει εγγυήσεις από τα ευρωπαϊκά κράτη ύψους 500 δισεκ. ευρώ.
Με ένα haircut 50% η Ελλάδα θα ωφελείτο 72 δισεκ. αλλά οι ιδιώτες που ουσιαστικά θα ζημιώνονταν θα αναπληρώνονταν 100% από τις εγγυήσεις που έχουν ούτως ή άλλως κατατεθεί στον ESM.
Με αυτό τον τρόπο το ελληνικό χρέος θα μειωνόταν κατά 72 δισεκ. και από 322 δισεκ. θα υποχωρούσε στα 250 εκατ μειώνοντας την σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο 137% από 177%.
Μάλιστα αν τα 25 δισεκ. του ΤΧΣ περνούσαν απευθείας στον ESM το τελικός όφελος για την Ελλάδα θα ήταν 97 δισεκ. κοντά 100 δισεκ. εξέλιξη που όχι απλά θα καταστούσε βιώσιμο το χρέος αλλά μετά το σοκ των τυπικών υποβαθμίσεων σε default της Ελλάδος η χώρα θα αποκτούσε δυναμική εξόδου από την παρακμή και την φθορά.
Βέβαια για να υπάρξει haircut και για να το δεχθεί ο ESM ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ πολιτική απόφαση.
Η επιμήκυνση είναι λύση παρωδία για το χρέος, ωστόσο το haircut ενώ καθιστά βιώσιμο το χρέος, απαιτεί πολιτική απόφαση που ακόμη η Ευρώπη δεν είναι διατεθειμένη να την λάβει για την Ελλάδα.
Συν τοις άλλοις στρατηγικά και σε βάθος χρόνων η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει το χρέος από την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ στους ιδιώτες.
Τα δάνεια της Τρόικα θα πρέπει να μετατραπούν σε χρέος μέσω εκδόσεις ομολόγων, δηλαδή να περάσει το διακρατικό χρέος στους ιδιώτες μέσω δημοπρασιών ομολόγων θα αντλεί κεφάλαια και θα αποπληρώνει τα κρατικά δάνεια.
Λύση για την βιωσιμότητα του χρέους χωρίς haircut θα αποτελέσει παγίδα ασφυξίας για την οικονομία της Ελλάδος για τα επόμενα χρόνια και τις επόμενες 10ετίες.
Η Ελλάδα δεν θα ανακάμψει ποτέ.
Το haircut θα προκαλέσει πολιτική αναταραχή στην Ευρώπη ενώ η Ελλάδα θα υποβαθμιστεί σε default εκ νέου, ωστόσο η επανεκκίνηση της οικονομίας θα είναι ουσιαστικότερη.
Η τρέχουσα κατάσταση οδηγεί σε αδιέξοδο…παρά τα λογιστικά τρικ της ανάκαμψης της οικονομίας.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.