ΑΓΝΗ ΚΑΛΟΓΕΡΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω πως είναι τώρα η ώρα να συζητήσουμε πιο
συγκεκριμένα, μετά από τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει από χθες, και να
αναδείξουμε συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούν άρθρα του συγκεκριμένου
νομοσχεδίου.
Θα αναφερθώ σε
δύο συγκεκριμένα άρθρα που αφορούν συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων του
Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Και αυτό γιατί; Για να δείξω ότι πολλές φορές
πραγματικά η κριτική που κάνουμε έχει μια πολύ σημαντική βάση, όταν γίνονται
τέτοιες κινήσεις οι οποίες φαίνεται και δείχνουν να είναι από πλασματικές μέχρι
αναποτελεσματικές και μέχρι κινήσεις που δεν έχουν κάποιο σχέδιο ή κάποιον
προορισμό.
Συγκεκριμένα, με
το άρθρο 18 του σχεδίου νόμου που
συζητάμε σήμερα συνιστάται ένας Ενιαίος Φορέας Αμυντικής Έρευνας και
Τεχνολογίας, ο ΕΦΑΕΤ, ο οποίος υπάγεται στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και λειτουργεί υπό τη
διοικητική και οικονομική μέριμνα της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών
και Επενδύσεων, της γνωστής ΓΔΑΕΕ, η οποία μετά τις ομολογίες Κάντα φέρεται
εμπλεκόμενη σε αδιαφανείς συναλλαγές αγοράς αμυντικού υλικού και ύποπτες
συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων.
Με το ίδιο άρθρο
δημιουργείται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας νέος κωδικός
εξόδων αμυντικής έρευνας και τεχνολογίας. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν
καταργεί τα υφιστάμενα ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων, δηλαδή το Κέντρο
Έρευνας και Τεχνολογίας Στρατού, το Γραφείο Έρευνας και Τεχνολογικών Εξελίξεων
Ναυτικού και το Κέντρο Εφαρμοσμένης Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Αεροπορίας. Απλώς
προβλέπει ότι σε άγνωστο και μη καθορισμένο από το σχέδιο νόμου χρόνο θα
συγχωνευθούν με το ΕΦΑΕΤ.
Με το άρθρο 19
του ίδιου σχεδίου νόμου τα Ταμεία που διαχειρίζονται την περιουσία του
Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δηλαδή το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ), το Ταμείο
Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και το Ταμείο Αεροπορικής Άμυνας (ΤΑΑ) καταργούνται ως
αυτοτελή νομικά πρόσωπα και συγχωνεύονται σε ένα νέο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου
Δικαίου με την επωνυμία Ενιαίο Ταμείο Εθνικής Άμυνας. Η περιουσία και το
προσωπικό των Ταμείων περιέρχονται αυτοδίκαια στο νέο φορέα. Μετά το τέλος του
2015 το ΕΤΕΑ θα αναλάβει και όλες τις αρμοδιότητες που σχετίζονται με την
αξιοποίηση και τη μετεγκατάσταση στρατοπέδων.
Η διαδικασία της
κατάργησης και συγχώνευσης φορέων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μέχρι σήμερα
δεν αποτελεί προϊόν κάποιου συγκεκριμένου σχεδίου παραγωγικής ανασυγκρότησης ή
ουσιαστικής διοικητικής μεταρρύθμισης. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής
Άμυνας, παρά το γεγονός ότι έχει υπό την εποπτεία της είκοσι τρεις φορείς και
έχει συνυπογράψει περικοπή στα κονδύλια του προϋπολογισμού που υπερβαίνει το
55% μετά το 2008, εμφανίζει μια γενικευμένη αδυναμία να αποδείξει ότι μπορεί να
προβεί σε χρηστή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων.
Μέχρι σήμερα οι
πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο πεδίο της διοικητικής
αναδιοργάνωσης είχαν φτωχά αποτελέσματα, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις
αψυχολόγητων επιλογών που δεν εξυπηρέτησαν το δημόσιο συμφέρον.
Θα καταθέσω στα Πρακτικά μια ερώτηση
του Βουλευτή μας του κ. Θοδωρή Δρίτσα, με την οποία κατήγγειλε ως παράνομη και
επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και την ιστορία της ναυτοσύνης την κατάργηση
της ιστορικής Ελληνικής Θαλάσσιας Ένωσης και την παραχώρηση σε ιδιώτες του
περιοδικού «Ναυτική Ελλάς».
Η προτεινόμενη, λοιπόν, μελλοντική
και σε απροσδιόριστο χρόνο συγχώνευση των ερευνητικών κέντρων των Ενόπλων
Δυνάμεων σε ένα ενιαίο ερευνητικό κέντρο με την επωνυμία «Ενιαίος Φορέας
Αμυντικής Έρευνας και Τεχνολογίας» δεν απαντά σε κανένα από τα πραγματικά
προβλήματα της αμυντικής έρευνας και ανάπτυξης. Όπως είναι γνωστό, το πρόβλημα
δεν είναι η κατάργηση ή η μετονομασία των ερευνητικών κέντρων, αλλά η αύξηση
της χρηματοδότησης στην αμυντική έρευνα, η σύνδεση της έρευνας με την κρατική
αμυντική βιομηχανία και τα στρατιωτικά εργοστάσια βάσης και η αναβάθμιση του
ρόλου των ανώτατων στρατιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην προαγωγή της
αμυντικής τεχνολογίας.
Μέχρι σήμερα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ακολουθεί με
συνέπεια μια πολιτική διάλυσης της εγχώριας αμυντικής παραγωγικής βάσης,
απώλειας προσωπικού με σπάνια τεχνογνωσία από την ΕΑΒ, τα ΕΑΣ, την ΕΛΒΟ, τα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα στρατιωτικά εργοστάσια βάσης, μία πολιτική
ανεπαρκούς άντλησης των ερευνητικών κονδυλίων που υπάρχουν και από την
Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και υποβάθμισης του ρόλου των ανώτατων στρατιωτικών
εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Μέσα σε αυτό το υφιστάμενο περιβάλλον η δημιουργία και
μόνο του ΕΦΑΕΤ μοιάζει να βρίσκεται κυριολεκτικά εκτός πραγματικότητας.
Επιπρόσθετα, το άρθρο 18 του σχεδίου νόμου αφήνει αναπάντητα σημαντικά
ερωτήματα, στα οποία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας οφείλει να
απαντήσει πριν την ψηφοφορία. Συγκεκριμένα: Με ποια εχέγγυα διαφάνειας και
χρηστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
εμπιστεύεται τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων για την
υλοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων;
Δεύτερον, με το άρθρο 12 του ν. 2919/2001 τα υφιστάμενα ερευνητικά κέντρα
του Υπουργείου Άμυνας, και συγκεκριμένα το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας
Στρατού, το Γραφείο Έρευνας και Τεχνολογικών Εξελίξεων Ναυτικού, το Κέντρο
Έρευνας και Τεχνολογίας Αεροπορίας, έχουν ήδη συγχωνευθεί σε ενιαίο κέντρο με
την ονομασία «Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Εθνικής Άμυνας». Τι παραπάνω θα
προσφέρει το άρθρο 18 του σχεδίου νόμου, που συζητάμε σήμερα, εκτός από μια
αλλαγή επωνυμίας;
Τρίτο ερώτημα: Το Μάρτιο του 2013 με εντολή του τότε Υφυπουργού Εθνικής
Άμυνας κ. Ελευσινιώτη, συγκροτήθηκε Επιτροπή για να μελετήσει το ίδιο θέμα. Στο
με ημερομηνία 19 Μαρτίου του 2013 Πρακτικό της η Επιτροπή πρότεινε τη
δημιουργία διακλαδικού ερευνητικού κέντρου υπό τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και όχι υπό τη
Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων. Για ποιο λόγο λοιπόν
-πρέπει να μας πει ο Υπουργός- αγνοήθηκε αυτή η εισήγηση;
Τέταρτον, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξακολουθεί να υφίσταται ειδικός
λογαριασμός για τη χρηματοδότηση της έρευνας. Παρ’ όλα αυτά προτείνεται η
δημιουργία ενός ξεχωριστού κωδικού εξόδων αμυντικής έρευνας και τεχνολογίας.
Για ποιο λόγο ο υφιστάμενος ειδικός λογαριασμός δεν κρίθηκε επαρκής για τη
χρηματοδότηση της έρευνας και ποια θα είναι η σχέση του ειδικού λογαριασμού με
το νέο αυτόν κωδικό;
Σημαντικότατα είναι τα αναπάντητα ερωτήματα που δημιουργούνται από την
απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να καταργήσει τα
τρία Ταμεία που διαχειρίζονται την ακίνητη περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων,
χωρίς μέχρι σήμερα να έχει αναπτύξει μία ολοκληρωμένη πολιτική για την
αξιοποίηση αυτών των ακινήτων υπέρ των στελεχών τους, τα οποία παρακολουθούν
απορημένα από τη μία πλευρά το εισόδημά τους να μειώνεται και από την άλλη τα
προγράμματα στέγασης να έχουν βαλτώσει και να μην μπορούν να απαλύνουν τις
συνέπειες της μνημονιακής πολιτικής.
Θα καταθέσω στα Πρακτικά -για να είναι σε γνώση όλων μας- έναν πίνακα για
να σας δείξω τη μείωση των ταμειακών υπολοίπων, κατά τα τελευταία τρία χρόνια,
όλων αυτών των Ταμείων, δηλαδή και του ΤΕΘΑ και του ΤΕΣ και του ΤΑΑ. Η
δραματική μείωση που παρουσιάζεται εδώ στα ταμειακά υπόλοιπα των παραπάνω
Ταμείων και των κονδυλίων που είναι απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των
καταστατικών σκοπών τους, αφήνει αναπάντητα επίσης ερωτήματα.
Ποιοι φταίνε για
τη σημερινή οικονομική κατάσταση των Ταμείων;
Το δεύτερο ερώτημα που πρέπει ο
Υπουργός να μας απαντήσει είναι αν η Κυβέρνηση εγγυάται ότι αυτό το Ενιαίο
Ταμείο Εθνικής Άμυνας δεν θα είναι κάτι παραπάνω από φορέας-«φάντασμα» με
μηδενική χρηματοδότηση που θα οδηγήσει στην παράδοση των ακινήτων των Ενόπλων
Δυνάμεων στο ΤΑΙΠΕΔ. Αυτά είναι ερωτήματα και φόβοι που δημιουργούνται και
νομίζω ότι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας οφείλει να μας δώσει σαφείς και κρίσιμες
απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να καταθέσω
και ένα κείμενο διαμαρτυρίας της ΠΟΕ-ΥΕΘΑ για τον τρόπο που οι εργαζόμενοι, το
πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καταλαβαίνουν και βλέπουν και
μπορούν να μας αποδείξουν την αδικία στον τρόπο αξιολόγησης που προτείνετε με
το σημερινό σχέδιο νόμου.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.