Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ...

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗ.



Τοποθέτηση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Βουλευτή Α' Πειραιά και Νησιών του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Δεν ξέρω πότε θα έρθει ο κ. Μητσοτάκης, για να υπερασπιστεί τις τροπολογίες που έχει φέρει και αν θα έρθει. Εν πάση περιπτώσει, αυτές τις ημέρες είναι σε εξέλιξη μια διαδικασία κατάργησης γενικών διευθυντών, μετάπτωσής τους σε απλούς υπαλλήλους μετά από πολύχρονη υπηρεσία σε θέσεις διευθυντικές και επιλογής με παράκαμψη υπηρεσιακών συμβουλίων και όλα τα άλλα με απόφαση Υπουργού ορισμού γενικών διευθυντών. Ένα νέου τύπου κομματικό κράτος αρχίζει να οικοδομείται και ως μοντέλο το προτείνει ο κ. Μητσοτάκης, για να το μιμηθούν σιγά-σιγά. Ήδη, είναι σε εξέλιξη αντίστοιχα στο Υπουργείο Πολιτισμού και σε άλλα Υπουργεία.
Οι τροπολογίες δεν είναι ο τρόπος για να ρυθμίζονται αυτά τα πράγματα. Επιτέλους! Έχουν συμβεί τόσα και τόσα. Διαλύεται ο κρατικός μηχανισμός, διαλύονται οι υπηρεσίες, διαλύονται τα πάντα. Οι εργαζόμενοι μπαίνουν σε μια διαδικασία που δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει την επόμενη μέρα. Τώρα έχουμε και την απόλυτη κυριαρχία του Υπουργού μέσα από διάφορες δαιδαλώδεις ρυθμίσεις και καθ’ υπέρβαση όλων των κανόνων της χρηστής διοίκησης και της απολύτου διαφάνειας.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, χθες μίλησα για το ίδιο θέμα που αναφέρθηκε πριν ο σεβαστός πρώην Πρόεδρος της Βουλής, ο κ. Κακλαμάνης. Η αλλαγή που συντελέστηκε από τον περασμένο Αύγουστο και η μετατροπή με αυτόν τον τρόπο του τρόπου ελέγχου και της οικονομικής ενίσχυσης των κομμάτων και του «πόθεν έσχες» δεν είναι απλώς και μόνο μια αλλαγή ως προς τη σύνθεση, συμπαρασύρει και καταργεί τη διαδικασία της ομόφωνης απόφασης του ελληνικού Κοινοβουλίου για τον έλεγχο των δηλώσεων «πόθεν έσχες» όλων των πολιτικών προσώπων που διετέλεσαν Πρωθυπουργοί και Υπουργοί από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, μια ιστορική και ομόφωνη απόφαση του ελληνικού Κοινοβουλίου με πρόταση...
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Και οι αρχηγοί κομμάτων.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Και οι αρχηγοί κομμάτων, σωστά με διορθώνετε.
Μια διαδικασία η οποία έχει ελάχιστα προχωρήσει στην πραγματικότητα, έχει να διανύσει μεγάλο δρόμο, καταργείται. Οριοθετείτε ως καταληκτική ημερομηνία αυτής της διαδικασίας την 31/12/2014. Δηλαδή μια ευκαιρία της Βουλής να στηρίξει και το πολιτικό σύστημα, αλλά και να βάλει τα πράγματα στη θέση τους σε όσους δεν ήταν συνεπείς στην υποχρέωσή τους απέναντι στον ελληνικό λαό ακυρώνεται.
Και αυτό το περνάμε τόσο εύκολα. Και μέσα σε αυτό το φόντο η συζήτηση για τα οικονομικά των κομμάτων ή για κάθε άλλο παρεμφερές θέμα δεν μπορεί να είναι τόσο μεγάθυμη. Και δεν είναι μισαλλοδοξία, γιατί ακούσαμε πάρα πολλά. Η εισηγήτρια μας, η κ. Γεροβασίλη, αλλά και οι περισσότεροι από εμάς εν συνεχεία που μιλήσαμε και χθες και σήμερα σταθήκαμε με πολύ συγκεκριμένο τρόπο απέναντι στο νομοσχέδιο.
Είπαμε «ναι» στη μείωση της οικονομικής ενίσχυσης των κομμάτων, είπαμε «ναι» στον αυστηρό έλεγχο και είπαμε «όχι» σε ρυθμίσεις που δημιουργούν άλλου είδους δεδομένα.
Μην μου πείτε ότι η ιστορία με τα κουπόνια είναι αθώα. Και δεν είναι ένας φόβος των αριστερών κομμάτων. Είναι θέμα αρχής. Η οικονομική ενίσχυση των κομμάτων από τα απλά μέλη, από τους φίλους, με δύο ευρώ, με πέντε ευρώ, με εκατό ευρώ ή με διακόσια ευρώ, είναι μία πολιτική πράξη, είναι μία πολιτική σχέση. Όταν αυτήν την εμποδίζεις με το ΑΦΜ, με την ταυτότητα, τη διεύθυνση, το με το ένα ή το άλλο, εξ ορισμού εμποδίζεις μία πολιτική σχέση.
Από την άλλη, ο όγκος των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει αυτή η περίφημη Επιτροπή των δύο δικαστών είναι τόσο μεγάλος που θα χρειαστεί ένας μηχανισμός με πάρα πολλούς υπαλλήλους για να διεκπεραιωθεί όλη αυτή η εργασία που αναλαμβάνει αυτή η Επιτροπή. Ποιος εγγυάται…
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Έγινε για να μην γίνει ο έλεγχος.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, έτσι είναι. Τα είπαμε και χθες, ότι όλα αυτά, τα βαρύγδουπα και τα πολύ καλά, σημαίνουν στρίβειν διά του αρραβώνος. Εχθές Βουλευτής της πλειοψηφίας είπε: «Τα λίγα τα βρίσκεις, τα πολλά είναι το δύσκολο. Με τα πολλά τι γίνεται;».
Εμείς, λοιπόν, ρυθμίζουμε εδώ -και εκεί διαφωνούμε- με τέτοιο τρόπο που να εμποδίσουμε την πολιτική σχέση απλών ανθρώπων με τα κόμματα – λέμε της Αριστεράς, αλλά και για όλους και για εσάς και για όλους. Κανένα πρόβλημα.
Λέμε στη συνέχεια ότι δεν είναι δυνατόν να καθιερώνεται η οικονομική ενίσχυση από Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Από πολίτες, ναι. Ας είναι και πλούσιοι, ας είναι και εφοπλιστές, ας είναι και βιομήχανοι. Όμως, η εταιρεία προς τι; Τι είδους πολιτική σχέση είναι η οικονομική ενίσχυση από μία εταιρεία, έστω και για το ποσό μέχρι 20.000 ευρώ. Τι είδους δικαιολόγηση έχει; Ότι θέλει μία εταιρεία; Τι είναι η εταιρεία και θα ενισχύσει πολιτικά κόμματα; Τι είναι; Είναι, λοιπόν, πραγματικά εισαγωγή του αμερικάνικου μοντέλου, έστω σε χαμηλή εκδοχή αυτήν τη στιγμή κι ανοίγει ο δρόμος για τα υπόλοιπα.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, λοιπόν, οι όροι πρέπει να είναι καθαροί. Η τροπολογία που έρχεται, ώστε το ποσοστό 40% της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης να είναι ακατάσχετο και ανεκχώρητο, θα μπορούσε να έχει τη λογική της. Γιατί πράγματι κι εμείς είπαμε -αλλά φωνή βοώντος εν τη ερήμω- να ρυθμιστεί, εφόσον όλα αυτά εξασφαλίζονται, όπως το νομοσχέδιο αυτό προτείνει, η προκαταβολή του 60% της ετήσιας δόσης, ώστε κάθε κόμμα να κάνει τα κουμάντα του και να μην βρίσκεται στην ανάγκη να αναζητά δανεισμούς ή άλλους τρόπους.
Αυτό είναι ένας ορθολογισμός διαφάνειας και δημοκρατίας. Αντί για αυτό έρχεται η κατοχύρωση να είναι ακατάσχετη και ανεκχώρητη. Θα μπορούσαμε να το δεχθούμε, γιατί πράγματι κάθε κόμμα και τα αντίπαλα κόμματα -δεν είναι εκεί το θέμα- δεν πρέπει να είναι υποχείριο της πίεσης των όποιων αδυναμιών κάθε φορά. Όμως, με όρους.
Εμείς ζητάμε, για να ισχύσει αυτή η ρύθμιση του ακατάσχετου, να έχει προηγηθεί η ρύθμιση των χρεών και των δανείων. Ζητάμε, επίσης, να είναι απαγορευμένη η δυνατότητα -αλλά κανείς από τους αρμόδιους Υπουργούς δεν είναι εδώ- αλλαγής Αριθμού Φορολογικού Μητρώου.
 Δεν μπορεί, όταν ένα κόμμα που έχει δημιουργήσει χρέη και όλα αυτά, αλλάξει τίτλο ή αλλάξει οτιδήποτε, τα άλλα να παραγραφούν, γιατί τα πρόσωπα μετά τι θα αναζητήσουν; Τον Πρόεδρό του ως υπεύθυνο; Την τέως Κοινοβουλευτική Ομάδα; Τον Γραμματέα; Ποιον; Θα πάνε υπέρ πατρίδος;
Η ιστορική συνέχεια, λοιπόν, αυτής της πολιτικής ευθύνης, που εκφράζεται στο επίπεδο της οικονομικής συναλλαγής, πρέπει να είναι κατοχυρωμένη. Τότε ναι, να υπάρχει ακατάσχετο. Όντως! Αυτές είναι λογικές δημοκρατικές. Δεν είναι, όμως, λογικές ψιλορυθμίσεων, ανάλογα με τη συγκυρία και το τι ο καθένας περιμένει.
Κύριε Πρόεδρε, θα σταματήσω εδώ και θα δευτερολογήσω, ενώ δεν σκόπευα, για ζητήματα τροπολογιών.
Ευχαριστώ.
 
Διάλογος Θοδωρή Δρίτσα - Κυριάκου Μητσοτάκη
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Θα ήθελα να κάνω μια σύντομη αναφορά στις δύο τροπολογίες τις οποίες προτείνει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να ενσωματωθούν στο σχετικό νομοσχέδιο. Και οι δύο είναι διαδικαστικού χαρακτήρα.
Η  τροπολογία 1896 δίνει μια λύση στο πρόβλημα της γραμματειακής υποστήριξης του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού, ένα πρόβλημα το οποίο προέκυψε από το γεγονός ότι το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ήταν το πρώτο το οποίο εφάρμοσε στην πράξη τον νέο οργανισμό του Υπουργείου και κατά συνέπεια, κατήργησε στην πράξη την Γραμματεία ως αυτοτελές τμήμα.
Λύνεται, λοιπόν, ένα πρακτικό ζήτημα που αφορούσε την ίδια τη λειτουργία του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού και γι’ αυτό και την εισηγούμαστε ως υπουργική τροπολογία και δεν την ενσωματώνουμε στο σχέδιο νόμου το οποίο θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα.
Η δε τροπολογία 1898 έρχεται και κάνει μια ρύθμιση πάλι μεταβατικού χαρακτήρα στη διάταξη του ν. 4111/2013, η οποία προέβλεπε την παράταση της θητείας προϊσταμένων μέχρι και το 67ο έτος της ηλικίας. Αποσαφηνίζεται με την τροπολογία αυτή ότι είναι στη δυνατότητα του Υπουργού πια μόνο στα πλαίσια των μεταβατικών διατάξεων να κάνει χρήση αυτής της σχετικής διάταξης και μόνο στην περίπτωση που προκύπτει συρρίκνωση των δομών, που είναι και η περίπτωση σε όλα τα Υπουργεία ως αποτέλεσμα εφαρμογής των νέων οργανισμών.
Θα ήθελα να πω με την ευκαιρία αυτή, κύριε Πρόεδρε, ότι ενδεχομένως και στις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα προκηρυχθούν και επίσημα οι πρώτες οριζόντιες θέσεις Γενικών Διευθυντών με βάση τις πάγιες διατάξεις του ν. 4275 που ψηφίσαμε πριν από λίγους μήνες στη Βουλή.           

Αυτό έρχεται ως απάντηση στην κριτική η οποία μας ασκήθηκε, ότι τελικά σκοπός του Υπουργείου ήταν να παραμείνουμε μόνο στις μεταβατικές διατάξεις και να μην εφαρμόσουμε τις πάγιες διατάξεις του νόμου. Αυτό μπορεί να ίσχυε για τον προηγούμενο νόμο αλλά σίγουρα δεν ισχύει για αυτόν.
Για αυτό και επαναλαμβάνω τη δέσμευση του Υπουργείου, ότι θα κινηθούμε με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,  στην εφαρμογή των πάγιων διατάξεων για την επιλογή των Προϊσταμένων: Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Τμηματαρχών.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Μπορώ να κάνω μία ερώτηση, κύριε Πρόεδρε;
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Παρακαλώ.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Κύριε Υπουργέ, καταλάβαμε τα επιχειρήματα σας για τις δύο τροπολογίες. Πριν έρθετε, εγώ στο Βήμα κατήγγειλα ότι ήδη έχετε πάρει αποφάσεις, καθαιρώντας από θέση Γενικών Διευθυντών, Προϊσταμένων Διευθύνσεων, υπαλλήλους με πολυετή θητεία και με υψηλά προσόντα, υποβιβάζοντάς τους σε απλούς υπαλλήλους και ορίζοντας άλλους στη θέση τους καθ’ υπέρβασιν και μέσα από τη νομοθεσία που έχετε δημιουργήσει, καλύπτοντας τις θέσεις των Γενικών Διευθυντών με υπουργικές αποφάσεις -δικές σας αποφάσεις.
Θα μιλήσετε για αυτό αναφορικά και με τις τροπολογίες; Διότι αυτό είναι μοντέλο και για τα άλλα Υπουργεία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Για το ζήτημα αυτό, κύριε συνάδελφε, είχα μιλήσει εκτεταμένα και στο πλαίσιο της συζήτησης η οποία έγινε όταν εισάγαμε στο Σώμα τις ρυθμίσεις σχετικά με την επιλογή των προϊσταμένων.
Είχα πει με σαφήνεια ότι πράγματι υπάρχει ένα ζήτημα στις μεταβατικές διατάξεις και η ίδια η φύση της οριζόντιας εφαρμογής προεδρικών διαταγμάτων για όλα τα Υπουργεία καθιστά αναγκαία τη λήψη υπουργικής απόφασης για την τοποθέτηση των νέων προϊσταμένων, μόνο –τονίζω- ως προς το μεταβατικό στάδιο. Μπορεί να υπάρχει απόκλιση σε υπαλλήλους οι οποίοι έχουν κριθεί με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου Ραγκούση μόνο με αιτιολογημένη γνώμη. Και αυτό συνέβη και στο δικό μας το Υπουργείο.
Τονίζω ότι οι διατάξεις αυτές είναι μεταβατικού χαρακτήρα κι ότι και οι υπάλληλοι, Γενικοί Διευθυντές, οι οποίοι δεν τοποθετήθηκαν ή δεν θα τοποθετηθούν με τις κρίσεις των Υπουργών στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων, θα έχουν τη δυνατότητα μέσα σε λίγους μήνες από τώρα να διεκδικήσουν με το πάγιο σύστημα να κριθούν, με βάση όμως μία διαφορετική λογική.
Διότι επαναλαμβάνω και πάλι ότι η βασική κριτική την οποία ασκήσαμε, κύριε συνάδελφε, στις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, ειδικά στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου Ραγκούση, ήταν ότι χρησιμοποιούσε ως αποκλειστικό κριτήριο επιλογής το άθροισμα μορίων. Και αυτό ακριβώς σκοπεύει να αλλάξει το νομικό πλαίσιο το οποίο εμείς έχουμε εισάγει.
Ο νόμος Ραγκούση προέβλεπε, ως προς τις πάγιες διατάξεις του, χρήση και εξετάσεων και συνέντευξης. Δεν εφαρμόστηκε όμως, ποτέ στην πράξη. Και αναρωτιέμαι, όλοι αυτοί που ασκούν σήμερα κριτική στο Υπουργείο εκ του ασφαλούς, γιατί δεν εφάρμοσαν ποτέ το νόμο ως προς τις πάγιες διατάξεις;
Εμείς το ζήτημα της στείρας μοριοδότησης θέλουμε να το διορθώσουμε. Και  αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός που αλλάξαμε τον ίδιο τον τρόπο επιλογής των προϊσταμένων και βελτιώσαμε τις πάγιες διατάξεις του νόμου Ραγκούση -και αυτό θα κάνουμε. Όμως, η δέσμευση του Υπουργείου παραμένει -και για αυτό και μίλησα για την επιτάχυνση της διαδικασίας- ότι εδώ πέρα μιλάμε μόνο για μεταβατικές διατάξεις και καμμία πρόθεση δεν έχει το Υπουργείο να παγιοποιήσει μία κατάσταση, η οποία πραγματικά θα ρυθμίζεται με μία υπουργική απόφαση.
Σας διαβεβαιώνω, όμως, ότι άλλος τρόπος εφαρμογής των νέων οργανισμών στην πράξη δεν υπήρχε. Άρα, το θέμα αυτό δεν είναι καινούριο. Δεν εγείρεται για πρώτη φορά. Είχαμε κάνει εκτεταμένη συζήτηση στην Εθνική Αντιπροσωπεία, όταν συζητήσαμε το ζήτημα αυτό. Απλά τώρα έρχεται να εφαρμοστεί στην πράξη.
Και θεωρώ κατάκτηση για τη Δημόσια Διοίκηση το γεγονός ότι καλούμαστε, ακριβώς, να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Και ποιο είναι το πρόβλημα; Ότι για πρώτη φορά εφαρμόζουμε οριζόντια καινούρια προεδρικά διατάγματα για όλα τα Υπουργεία, τα οποία συρρικνώνουν ουσιαστικά τις δομές και δημιουργείται, πράγματι, ένα πρακτικό πρόβλημα, ότι πρέπει να γίνει επιλογή από ένα μεγαλύτερο αριθμό προϊσταμένων οι οποίοι κατελάμβαναν αυτή τη θέση, ενός μικρότερου αριθμού. Και αυτή η επιλογή δεν είναι πάντα η ευκολότερη.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ναι, αλλά να επισημάνω μόνο αυτό, κύριε Πρόεδρε…  Καταγγέλλεστε δημοσίως και με έγγραφες ανακοινώσεις από τις ενώσεις εργαζομένων ότι επιλέγετε υμετέρους…
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Δεν επιλέγω ημετέρους.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: …κι ότι τους βάζετε στις θέσεις αυτές…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης):  Μισό λεπτό. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: … και τους υπαλλήλους καριέρας, τους κάνετε απλούς υπαλλήλους.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Δεν έχω δυστοκία να απαντήσω σε αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης):  Στις δευτερολογίες μπορεί να τεθεί ξανά το θέμα.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να πω μια μόνο φράση: Δεν επιλέγω ημετέρους. Εφαρμόζω ψηφισμένο νόμο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.