Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΧΑΜΕΝΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ...



Γράφει ο Ελαφρός Ιωάννης
Αντισυνταγματάρχης ε.α
Αξκός διερεύνησης ατυχημάτων Safety Center Ft. Rucker, AL, USA
5η ημέρα ερευνών σήμερα Τετάρτη για το "αόρατο" Boeing 777 με τους 329 επιβάτες. Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Σίγουρα υπάρχουν δεδομένα που δεν έχουν διαρρεύσει στα ΜΜΕ, οπότε όποιος εκφέρει την οποιαδήποτε άποψη για το τι συνέβη, αυτή η άποψη είναι απλά μια υπόθεση. Σε τέτοιες περιπτώσεις που τα δεδομένα είναι λίγα, σύμφωνα με την εκπαίδευση και την εμπειρία μου στη διερεύνηση ατυχημάτων, θα πρέπει να ξεκινήσουμε αποκλείοντας κάποια σενάρια ως λιγότερο πιθανά, ώστε να καταλήξουμε στα περισσότερο πιθανά και να πλησιάσουμε στο πιθανότερο σενάριο του ατυχήματος.
 
Πρώτα απ' όλα, ας απαντήσουμε στο σενάριο...
αν υπάρχει η περίπτωση να μην είναι ατύχημα, αλλά μια καλά οργανωμένη αεροπειρατεία. Θα μπορούσε να είναι αεροπειρατεία, αλλά είμαι διστακτικός στο να πιστέψω ότι μπορεί να υπάρχουν επιβαίνοντες τόσο καλά εκπαιδευμένοι ώστε να ξέρουν ποια όργανα εκπομπής ταυτότητας του σκάφους να κλείσουν χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τους πιλότους και χωρίς αυτοί να προλάβουν να έρθουν σε επικοινωνία με ραντάρ ή αεροδρόμιο. Επίσης, το γεγονός που ακούγεται ότι χάθηκε το στίγμα του αεροσκάφους από τα ραντάρ, πρέπει να διευκρινιστεί αν εννοούν όντως το στίγμα ή την ταυτότητα του αεροσκάφους μαζί με το στίγμα. Και αυτό γιατί μπορεί να έχουμε μόνο στίγμα γιατί απλά το αεροσκάφος είναι ορατό στο ραντάρ εδάφους και στίγμα με ταυτότητα αεροσκάφους γιατί το αεροσκάφος έδωσε την ταυτότητά του στο στίγμα που "βλέπει" το ραντάρ. Έτσι, είναι δυνατό να έχουμε στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ ακόμη κι αν το αεροσκάφος κλείσει όλα τα όργανα αναγνώρισής του. Βέβαια, χρειάζεται συνεχής παρακολούθηση του ραντάρ από τον χειριστή του για να ξεχωρίσει το συγκεκριμένο στίγμα από άλλα στίγματα που βλέπει στο ραντάρ και να αντιληφθεί την πιθανή αλλαγή πορείας του ή την εξαφάνιση της ταυτότητάς του.
 
Το δεύτερο σενάριο για πιθανή έκρηξη στον αέρα από τρομοκρατική ενέργεια, θα το απέκλεια επίσης γιατί στην περίπτωση αυτή θα είχαμε πολλά συντρίμμια στη ευρύτερη περιοχή και ύστερα από τέτοια κινητοποίηση πιστεύω ότι θα τα είχαν ήδη εντοπίσει. Αν η έκρηξη είχε συμβεί ως αποτέλεσμα κάποιας βλάβης ή διαρροής, θα υπήρχε χρόνος αντίδρασης από τους πιλότους για επικοινωνία οπότε θα γνωρίζαμε ήδη τι είχε συμβεί.
 
Σε αυτό που τείνω να επιστέψω ως πιο πιθανό, με τα λιγοστά δεδομένα που έχουν κοινοποιηθεί, είναι ότι το αεροσκάφος έπεσε στη θαλάσσια περιοχή που χάθηκε το στίγμα του, με γωνία πτώσης που δεν επέτρεψε την συντριβή του με την επαφή στο νερό και με κάποιο σόναρ θα βρεθεί σύντομα. Το γεγονός ότι δεν δούλεψε ο πομπός του "μαύρου" κουτιού (πορτοκαλί στην πραγματικότητα) πιθανόν να οφείλεται σε βλάβη του. Εξάλλου σε παλαιότερο αεροπορικό ατύχημα, ο αντίστοιχος πομπός του αεροσκάφους δούλεψε 3 ημέρες μετά το ατύχημα. Όσον αφορά τα κινητά των επιβαινόντων που υποτίθεται ότι λειτουργούν ακόμη, πιστεύω ότι είναι απολύτως ψευδές, διότι αν ίσχυε κάτι τέτοιο, η θέση του αεροσκάφους θα ήταν ήδη γνωστή από το στίγμα των κινητών.
 
Εν τέλει, με τέτοια κινητοποίηση, δε νομίζω ότι θα περιμένουμε πολύ ακόμη για να μάθουμε που βρίσκεται το αεροσκάφος. Το σίγουρο όμως είναι, ότι το ατύχημα αυτό θα διδάξει πολλά σε όλους όσους ασχολούνται με την ασφάλεια πτήσεων, την πτήση και έρευνα-διάσωση.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.