Όποιος πίστεψε τις κυβερνητικές ανακοινώσεις το 2008, όταν επελέγησαν οι εταιρίες για την κατασκευή της «Ολυμπίας Οδού» (Εθνική Οδός Κορίνθου-Πατρών-Πύργου-Τσακώνα) περίμενε ότι τον Φεβρουάριο του 2012, από τον Πύργο έως την Κόρινθο θα εκινείτο σε έναν ασφαλή σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Βρισκόμαστε στον Ιανουάριο του 2014 και κάθε φορά που πηγαινορχόμαστε στην Αθήνα, κινούμαστε σε έναν δρόμο-καρμανιόλα, στον οποίο μάλιστα πληρώνουμε διόδια. Την κατασκευή του έργου έχει αναλάβει κοινοπραξία κατασκευαστικών εταιριών, στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η εταιρία συμφερόντων Μπόμπολα.
Πόσο κοστίζει αυτό το έργο; Ποιος το χρηματοδοτεί;
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται, όπως αναφέρει η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» στο site της « μέσω ενός συνδυασμού τραπεζικών δανείων, εσόδων διοδίων, ιδιωτικών επενδύσεων των Μετόχων, καθώς και επιδοτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Ουσιαστικά, σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, από τα 2,2 δις, το Ελληνικό Δημόσιο θα έβαζε το 30% (περίπου 700 εκ.) και τα υπόλοιπα θα τα έβαζαν οι ιδιωτικές εταιρίες (από ίδια κεφάλαια ή δάνεια) παίρνοντας ως αντάλλαγμα, τα έσοδα των διοδίων για 30 χρόνια.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται, όπως αναφέρει η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» στο site της « μέσω ενός συνδυασμού τραπεζικών δανείων, εσόδων διοδίων, ιδιωτικών επενδύσεων των Μετόχων, καθώς και επιδοτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Ουσιαστικά, σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, από τα 2,2 δις, το Ελληνικό Δημόσιο θα έβαζε το 30% (περίπου 700 εκ.) και τα υπόλοιπα θα τα έβαζαν οι ιδιωτικές εταιρίες (από ίδια κεφάλαια ή δάνεια) παίρνοντας ως αντάλλαγμα, τα έσοδα των διοδίων για 30 χρόνια.
Τα έργα σταμάτησαν από το 2011
Από το 2011, οι εργασίες κατασκευής σταμάτησαν, αν και δεν σταμάτησε η καταβολή των διοδίων. Μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο (στις 13 Δεκεμβρίου συγκεκριμένα) ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την τροποποίηση των συμβάσεων με τις κατασκευαστικές εταιρίες, ώστε να ξαναρχίσει η κατασκευή των έργων.
Από το 2011, οι εργασίες κατασκευής σταμάτησαν, αν και δεν σταμάτησε η καταβολή των διοδίων. Μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο (στις 13 Δεκεμβρίου συγκεκριμένα) ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την τροποποίηση των συμβάσεων με τις κατασκευαστικές εταιρίες, ώστε να ξαναρχίσει η κατασκευή των έργων.
Γιατί σταμάτησαν τα έργα
Ευλόγως θα αναρωτηθεί κάθε καλοπροαίρετος: γιατί σταμάτησαν επί δύο χρόνια οι εργασίες στην «Ολυμπία Οδό»; Την απάντηση δίνει, τον Σεπτέμβριο του 2011, ο τότε Υπουργός Γιάννης Ραγκούσης: «Τα έργα, όπως πολύ καλά γνωρίζει η Ολυμπία Οδός ΑΕ, σταμάτησαν γιατί οι Τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότησή τους».
Ευλόγως θα αναρωτηθεί κάθε καλοπροαίρετος: γιατί σταμάτησαν επί δύο χρόνια οι εργασίες στην «Ολυμπία Οδό»; Την απάντηση δίνει, τον Σεπτέμβριο του 2011, ο τότε Υπουργός Γιάννης Ραγκούσης: «Τα έργα, όπως πολύ καλά γνωρίζει η Ολυμπία Οδός ΑΕ, σταμάτησαν γιατί οι Τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότησή τους».
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε το Δεκέμβριο προβλέπει τα εξής:
Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε το Δεκέμβριο προβλέπει τα εξής:
Πρώτον, η κυβέρνηση θα πληρώσει στις εταιρίες, ως πρόστιμο πάνω από 100 εκ ευρώ, επειδή καθυστέρησε να κάνει κάποιες απαλλοτριώσεις. Όμως δεν επιβάλλεται κανένα πρόστιμο στις κατασκευάστριες εταιρίες, που δεν παρέδωσαν το έργο μέσα στις συμβατικές ημερομηνίες, παρότι στην αρχική σύμβαση προβλέπονταν ποινικές ρήτρες για το ενδεχόμενο καθυστέρησης. Υπενθυμίζουμε ότι η διακοπή των έργων έγινε επειδή οι εταιρίες δεν βρήκαν δάνεια, όχι επειδή έφταιγε το Κράτος.
Δεύτερον, η κυβέρνηση δίνει για την κατασκευή του έργου, επιπλέον 250 εκ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από πόρους του ΕΣΠΑ. Συνολικά για όλους τους Αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα, μέσω του ΕΣΠΑ θα δοθούν στις εταιρίες, 1,2 δις, χρήματα που θα λείψουν από άλλα έργα υποδομής που έχει ανάγκη η χώρα (αντιπλημμυρικά έργα κ.λπ.).
Τρίτον, παρότι αυξάνεται η δημόσια συμμετοχή στα έργα μέσω των κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, με το νέο νόμο, οι κατασκευάστριες εταιρίες θα εκμεταλλεύονται το δρόμο (είσπραξη διοδίων) για 33 χρόνια, αντί για 30 που προέβλεπε η αρχική σύμβαση.
Τέταρτον, παρότι το Δημόσιο θα πληρώσει περισσότερα χρήματα, θα μειωθεί το μήκος του δρόμου καθώς το κομμάτι Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα εγκαταλείπεται.
Τα ερωτήματα που "μυρίζουν" σκάνδαλο
Γιατί η Ελληνική κυβέρνηση δέχεται να πληρώσει πρόστιμα για τις δικές της καθυστερήσεις και δεν ενεργοποιεί τις ποινικές ρήτρες για να επιβάλλει πρόστιμα στις εταιρίες, για τη δική τους καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου;
Γιατί η Ελληνική κυβέρνηση δέχεται να πληρώσει πρόστιμα για τις δικές της καθυστερήσεις και δεν ενεργοποιεί τις ποινικές ρήτρες για να επιβάλλει πρόστιμα στις εταιρίες, για τη δική τους καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου;
Για τις καθυστερήσεις που υπήρξαν από την πλευρά του Ελληνικού δημοσίου και οδήγησαν στην πληρωμή προστίμων πολλών δεκάδων εκατομμυρίων προς τις κατασκευαστικές εταιρίες, ποιοι ευθύνονται; Δεν πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν ευθύνες σε Κρατικούς αξιωματούχους, που σε μια περίοδο που ο κόσμος εξαθλιώνεται, βγαίνουν χρήματα από τα κρατικά ταμεία για να πάνε στα ταμεία κατασκευαστικών εταιριών, επειδή κάποιοι καθυστέρησαν να υλοποιήσουν τις υποχρεώσεις του Κράτους;
Γιατί δεν βρίσκεται ένας εισαγγελέας να διατάξει μια έρευνα για αυτή την υπόθεση; Το συνολικό ύψος των προστίμων που θα πληρώσει το Δημόσιο στις εταιρίες για όλους τους αυτοκινητόδρομους («Ολυμπία Οδός», «Ιονία Οδός», «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65») ανέρχεται σε 638 εκ. ευρώ!!! Μάλιστα, το ποσό αυτό θα προέλθει από δάνειο που θα πάρει η κυβέρνηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το οποίο θα πληρώσουν έντοκα, οι Έλληνες πολίτες.
Και κανενός το αυτί δεν ιδρώνει, που θα χρεωθούμε ως πολίτες ακόμα 638 εκατομμύρια,, επειδή το Κράτος καθυστέρησε να υλοποιήσει τις υποχρεώσεις του. Αν αυτό δεν είναι σκάνδαλο, ποιος είναι ο ορισμός του σκανδάλου; Ποιος άραγε μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι οι καθυστερήσεις εκ μέρους του Δημοσίου δεν ήσαν εσκεμμένες, με σκοπό να ωφεληθούν οι κατασκευαστικές εταιρίες λαμβάνοντας ένα τόσο μεγάλο ποσό;
Τέλος, θα μας πει κανείς, πόσα χρήματα ακριβώς θα κοστίσει το έργο, πόσα θα βάλουν οι εταιρίες του κ. Μπόμπολα από την τσέπη τους και πόσα θα βάλουν στην τσέπη τους εκμεταλλευόμενες τα διόδια για 33 χρόνια; Γιατί, εδραιώνεται πια η πεποίθηση ότι όλοι αυτοί οι μεγαλοεργολάβοι, γίνονται μεγάλοι και τρανοί, δίχως να ρισκάρουν ούτε ένα ευρώ. Είτε καλά πάνε τα πράγματα, είτε άσχημα, αυτοί πάντα κερδίζουν, όπως γίνεται εν προκειμένω με την «Ολυμπία Οδό» και τις άλλες εταιρίες που έχουν αναλάβει τους υπόλοιπους τρεις αυτοκινητόδρομους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.