Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

Τι πρέπει να αλλάξει στις προμήθειες και στους εξοπλισμούς - Μια πρόταση ...




Οι αποκαλύψεις για τα σκάνδαλα στους εξοπλισμούς και στις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν και κάτι θετικό. Την συζήτηση που έχει ανοίξει σχετικά με το τι πρέπει να γίνει από δω και πέρα ώστε να μην ξαναζήσουμε όσα τώρα μαθαίνουμε ότι συνέβησαν. Η πρόταση που ακολουθεί προέρχεται από από απόστρατο ανώτατο αξιωματικό. Δεν είναι δεδομένο ότι όλοι πρέπει να συμφωνήσουμε με όσα υποστηρίζει. Είναι όμως μια πρόταση προς συζήτηση .

Προμήθειες - Τι αλλαγές πρέπει να γίνουν


Περιμέναμε τον Κάντα για να μάθουμε τί γινόταν στίς προμήθειες τών ΕΔ? ΟΧΙ βέβαια όλοι γνώριζαν, όπως πιθανόν γνωρίζουν και για άλλους τομείς προμηθειών ή διακίνησης χρήματος. Πιθανόν να βρεθεί κάποιος Κάντας και για τα Δημόσια έργα, ή για το χρηματηστήριο ή την Ολυμπιάδα,ή τα Νοσοκομεία κλπ. Σε ένα Κράτος όμως πού οι Πολιτικοί Ηγέτες φροντίζουν προκαταβολικά, άρθρο 86,για την προσωπική τους ασυλία έναντι του Νόμου, τι περιμέναμε να κάνει όλο το υπόλοιπο σύστημα;

Απλά ακολούθησε, χωρίς αναστολές και το κυριώτερο χωρίς φόβο. Καί αρχίσανε, μετά τα πρόσφατα, πανταχόθεν οι κροκοδείλιες δηλώσεις και αφορισμοί . Ώς εδώ και μη παρέκει,το μαχαίρι στο κόκαλο, αλλαγή του συστήματος προμηθειών και άλλα ευτράπελα. Υπήρχε  σύστημα προμηθειών για πολλά πολλά χρόνια, μέσω των ΕΔ, και ΔΕΝ είχε ανοίξει μύτη. Άν θέλουν λοιπόν να περιοριστεί κατακόρυφα το φαινόμενο διαφθοράς άς επιστρέψουν σε δοκιμασμένα μοντέλα. Σίγουρα υπάρχουν μειονεκτήματα, διότι οι ΕΔ θα επιφορτιστούν με μεγάλο έργο εκτός αποστολής τους και τα επιτελεία θα ανέχονται μέσα στα πόδια τους τις εταιρείες με ότι συνεπάγεται αυτό. Σε πολλά άλλα Κράτη λειτουργεί επιτυχώς ο θεσμός τών υπηρεσιών αμυντικών προμηθειών (ΓΔΕ), σαν ξεχωριστές οντότητες με συγκεκριμένο διακριτό ρόλο, και σε πλήρη συνεργασία με τα επιτελεία. Στήν Ελλάδα η ΓΔΕ, μετατράπηκε σε μακρύ χέρι της Πολιτικής εξουσίας με υπερεξουσίες, και απαξιωτικές συμπεριφορές πρός τα επιτελεία, οι Αρχηγοί των οποίων, δυστυχώς, υπό τον φόβο απωλείας της καρέκλας τους ουδέποτε ή σπανίως, όρθωσαν το ανάστημα τους.Θα παρατεθούν στην συνέχεια κάποιες σκέψεις για ένα σύστημα προμηθειών, πού πρωτίστως θα επιτρέπει στα επιτελεία να υποστηρίζουν τα οπλικά τους συστηματα και δευτερευόντως θα καθορίζει τα αυτονόητα τών εμπλεκομένων φορέων, όπως ισχύουν στα σοβαρά Κράτη,ήτοι.


1.       Άμεση αναστολή τού Νόμου Βενιζέλου. Το μόνο που επέτυχε ήταν ή διάχυση ευθυνών και βραχυκύκλωμα όλων των διαδικασιών υποστήριξης των οπλικών μας συστημάτων, με τα γνωστά αποτελέσματα στίς διαθεσιμότητες. Η εύκολη εξήγηση ότι αυτό οφείλεται  στην οικονομική κρίση, ακούγεται αφελές.(Λέγεται ότι υπήρχαν πιστώσεις και δεν μπορούσαν να εκταμιευτούν λόγω δαιδαλώδους και γραφειοκρατικού συστήματος διαδικασιών) . Μέχρι να αλλάξει ο Νόμος θα μπορούσε πιθανόν, να ισχύσει το σύστημα προμηθειών με τον δοκιμασμένο 284.
2.       Εξουσιοδότηση τών επιτελείων, για προμήθειες κάλυψης πάγιων αναγκών, εντός συγκεκριμένου ποσού, όπως στο παρελθόν.(Ανταλακτικά,καύσιμα,επικεσκευαστικέςεπαναλαμβανόμενες υπηρεσίες κλπ) Όπου δεν υφίστανται διακρατικές συμφωνίες υποστήριξης ή υπογεγραμμένες συμβάσεις υποστήριξης (FOS), να ακολουθούνται διαδικασίες διαγωνισμών όπως προβλέπεται και από την Ευρωπαική οδηγία.
3.       Σχεδιασμός των μελλοντικών προμηθειών των ΕΔ, με διακριτή αλλα ουσιαστική συμμετοχή της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας. Όταν δύο υποψήφια συστήματα καλύπτουν τις Επιχειρησιακές ανάγκες του όπλου, αλλά στο ένα μπορεί να εμπλακεί ενεργά η ΑΒ, πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη.  Αυτό βέβαια, πρέπει να γίνεται στην φάση σχεδιασμού, ώστε να υπάρχει χρόνος προετοιμασίας της ΑΒ, και όχι μετά την διαδικασία επιλογής οπότε είναι δέσμια της επιλεγείσης εταιρείας.Με τον όρο εμπλοκή ΑΒ, ΔΕΝ εννοούμε ΑΩ, αλλά συμμετοχή στην παραγωγή του αντικείμενου προμηθείας, με τεκμηριωμένη μεταφορά τεχνογνωσίας και συμβατικά διασφαλισμένο έργο.
4.       Υποχρεωτικά Κοινές Προμήθειες τών επιτελείων, όπου αυτό είναι εφικτό. Στό σκεπτικό αυτό, πρέπει μετ’ επιτάσσεως να ενταχθούν και οι προμήθειες κυρίων συστημάτων, ταυτόσημης ή παραπλήσιας χρήσης. Δεν νοείται μια χώρα σαν την Ελλάδα να έχει διαφορετικά Αφη, Ε/Π ή οχήματα για κάθε κλάδο. Τα οφέλη από τις οικονομίες κλίμακος και την βελτίωση δικλαδικότητας θα ειναι τεράστια.

5.       Διαχωρισμός έργου και αρμοδιοτήτων Βουλής, Επιτελείων και ΓΔΕ.   
  
                                                                                                                              
     -Το έργο της Νομοθετικής εξουσίας πρέπει να περιοριστεί στην έγκριση του Αμυντικού προυπολογισμού.Κοινοβουλευτικές επιτροπές Άμυνας και Εξοπλσμών μπορούν, με ανάλογη ενημέρωση, από τους επιχειρησιακούς φορείς ή από άλλες πηγές να λειτουργούν επικουρικά βοηθώντας το έργο τής Βουλής στον τομέα ενημέρωσης.Η Έγκριση των προγραμμάτων Κυρίων Συστημάτων, ή άλλων προμηθειών υψηλού κόστους πρέπει να γίνεται από ολιγομελές ,ΚΥΣΕΑ, υπό τον Πρωθυπουργό για απογυγή διάχυσης τών ευθυνών. Η ενημέρωση του ΚΥΣΕΑ θα γίνεται από τον ΑΓΕΕΘΑ, όσον αφορά το Τεχνικό σκέλος του προγράμματος και απο τον ΥΠΕΘΑ όσον αφορά το Πολιτικό-Οικονομικό. Οι συμβάσεις Κυρίων Οπλικών Συστημάτων πρέπει υποχρεωτικά να γίνονται με Διακρατικές συμφωνίες.                                                                                                                                                    
 
- Τα Επιτελεία εκ του θεσμικού τους ρόλου, θα είναι υπεύθυνα για την διατύπωση-τεκμηρίωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Εθνικής Στρατηγικής, την αντιμετωπιζόμενη απειλή και τις διατιθέμενες πιστώσεις. Η οποιαδήποτε ΕΠΧ απαίτηση θα σχηματίζεται με μελέτες και έλεγχο από τα υφιστάμενα θεσμικά όργανα.( ΜΕΑΕΑπ, ΚΓΕΠ, Ανώτατα Συμβούλια,ΣΑΓΕ, ΣΑΜ) Η Διακλαδικότητα των προμηθειών, όπου αυτό είναι εφικτό πρέπει να αποτελει ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ όρο προμηθειών. Τα Επιτελεία,επίσης, θα είναι υπεύθυνα για την Τεχνικοεπιχειρησιακή υλοποίηση των συμβάσεων, με ανάλογες εισηγήσεις επιβολής ρητρών, όποτε αυτό απαιτείται, προς την ΓΔΕ.                                                                                                                                                              
 
-Η ΓΔΕ πρέπει να περιοριστεί στον Έλεγχο-Τεκμηρίωση τών υποψηφίων προτάσεων για προμήθειες, όσον αφορά τεχνική πληρότητα, οικονομικά δεδομένα και συμβατικές υποχρεώσεις. Τα πρακτικά θα υποβάλλονται στα αρμόδια Επιτελεία για τελική Αξιολόγηση και εισήγηση στην πολιτική ηγεσία.Η ΓΔΕ θα είναι υπεύθυνη μετά την ενεργοποίση κάποιας σύμβασης,  για την παρακολούθηση-εξέλιξη όσον αφορά τις οικονομικές υποχρεώσεις και την επιβολή ποινικών ρητρών όποτε απαιτείται, μετά από εισήγηση του αρμόδιου επιτελείου.
 
Αντιπρόσωποι-Σύμβουλοι εταιρειών .Δεν είναι δυνατόν να ποινικοποιούνται διεθνείς θεσμοί της ελεύθερης αγοράς, επειδή κάποιοι σκέφτονται βρώμικα Απαιτείται ένα απλό νομοθετικό πλαίσιο, και κανόνες λειτουργίας. Ολοι οι εμπλεκόμενοι στις διαδικασίες αμυντικών προμηθειών, θα πρέπει απαραίτητα να είναι πιστοποιημένοι  από το ΥΕΘΑ. με αυστηρά κριτήρια απορρητότητας, και επιχειρηματηκότητας στα οποία περιλαμβάνονται 
 
-Ενεργή ΤΑΑ( Technical Assistance Agreement)  του Αντιπροσώπου με την εταιρεία και το ΥΠΕΘΑ για τα οπλικά συστηματα πού αντιπροσωπεύει .                 (Διασφαλίζει την τήρηση απορρήτου για υλικά και υπηρεσίες υψηλής διαβάθμισης πού επηρεάζουν την ασφάλεια των ΕΔ) 
 
• Υποβολή στο ΥΕΘΑ  των πιστοποιήσεων,Due Diligence, από Διεθνείς οίκους διαφάνειας και εταιρεία, κάθε φορά πού ανανεώνεται το συμβόλαιο.
• Υποβολή στο ΥΕΘΑ  καταστατικού της εταιρείας  με τα πρόσωπα πού απασχολεί και της σχεσεις εργασίας.
• Υποβολή στο ΥΕΘΑ  τού συμβολαίου παροχής υπηρεσιών προς την εταιρεία, επικυρωμένο από την εφορία.
• Λευκό ποινικό μητρώο και ΜΗ Νομική εκρεμότητα με το ΥΕΘΑ.
• Ελληνική υπηκοότητα.   
Οι επαφές των ανωτέρω με τα επιτελεία, για θέματα των εταιρειών ή του επιτελείου, θα γίνονται εφόσον κριθεί σκόπιμο από το επιτελειο, και θα αναρτώνται στο διαδίκτυο με ανάλογη αιτιολόγηση του σκοπού της επίσκεψης.  


























onalertgr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.