Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Φορο-παγίδες στο νέο Κώδικα Φορολογίας: Ποιες αλλαγές ζητά η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής...



Καλά κρυμμένες φορολογικές παγίδες του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αποκαλύπτει η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής που δόθηκε στη δημοσιότητα.

Η έκθεση θέτει θέμα αντισυνταγματικότητας πολλών διατάξεων που περιλαμβάνονται στον νέο Κώδικα, ενώ ζητείται η αναδιατύπωση και διευκρίνιση δεκάδων άρθρων, που εμμέσως χαρακτηρίζονται από την υπηρεσία της Βουλής ως προχείρως διατυπωμένα και αποσπασματικά.
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής αποκαλύπτει και «παγίδες» στις οποίες οδηγεί το άρθρο 21 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που προσδιορίζει την έννοια της «επιχειρηματικής συναλλαγής» και καθορίζει τον τρόπο φορολόγησης κάθε μεμονωμένης, συμπτωματικής πράξης ή και «συστηματικής διενέργειας» πράξεων που αποβλέπουν στην επίτευξη κέρδους.
Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται επιχειρηματική συναλλαγή και φορολογούνται όχι αυτοτελώς, αλλά με την κλίματα φορολόγησης των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Έτσι, αν κάποιο φυσικό πρόσωπο προβεί εντός εξαμήνου σε περισσότερες από τρεις συναλλαγές και αποκτήσει εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης μετοχών, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων ή μεταβίβαση επιχείρησης ή έχει έσοδα από υπεραξία μεταβίβασης ακινήτων το εισόδημά του δεν θα φορολογηθεί με συντελεστή 15%, αλλά ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα. (26% και 33%), ενώ την ίδια στιγμή κινδυνεύει να αντιμετωπίσει ποινές και πρόστιμα λόγω μη τήρησης βιβλίων απεικόνισης συναλλαγών.
«Γκρίζες ζώνες» διαπιστώνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στις διατάξεις για τις εκπιπτόμενες δαπάνες επιχειρήσεων. Ο Κώδικας προβλέπει πως για τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα εκπίπτουν δαπάνες οι οποίες πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της. Ωστόσο, η Υπηρεσία της Βουλής προειδοποιεί πως η διατύπωση περί του «συμφέροντος της επιχείρησης» θα προκαλέσει σειρά ερμηνευτικών αμφισβητήσεων.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει είναι αμφίβολο εάν δωρεές χρηματικών ποσών προς φορείς γενικής κυβέρνησης ή κοινωφελή νομικά πρόσωπα (οι οποίες αναγνωρίζονται προς έκπτωση βάσει του ισχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος) θα μπορούν πλέον να θεωρηθούν ότι πληρούν το προτεινόμενο νέο κριτήριο, δηλαδή να «πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της».
Αναδιατύπωση ζητείται και στη διάταξη του νέου Κώδικα που προβλέπει πως για τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εκπίπτει κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των 500 ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.
Όπως επισημαίνεται η προτεινόμενη ρύθμιση δεν βρίσκεται σε αρμονία προς τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, που προβλέπει πως η πληρωμή μέσω τραπεζικού λογαριασμού, ή με έκδοση ή οπισθογράφηση επιταγής, απαιτείται μόνο για συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ, ενώ επιτρέπεται συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων μεταξύ των αντισυμβαλλομένων, χωρίς όριο αξίας.
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής «παίρνει το μέρος» των επιχειρήσεων και των επιμελητηρίων στο ζήτημα που έχει προκύψει και με την ουσιαστική απαγόρευση της μεταφοράς ζημιών νομικών προσώπων, που έχουν μεταβιβάσει πάνω από το 33% των μετοχών τους στη διάρκεια μιας χρήσης.
Στην έκθεση της Επιτροπής αναφέρεται πως το δικαίωμα μεταφοράς ζημίας για συμψηφισμό με κέρδη επομένων ετών συνδέεται αμέσως με τη φοροδοτική ικανότητα της επιχείρησης και ότι «τυχόν καταχρηστικές ενέργειες τρίτων ως προς τη διοίκηση της ανώνυμης εταιρείας προσώπων, όπως οι μέτοχοί της, που διενεργούνται με σκοπό τη φοροαποφυγή, δεν συνιστούν επαρκές έρεισμα, στο πλαίσιο της αρχής της αναλογικότητας, για την επιβολή βαρύτερης φορολογίας στην εταιρεία».
Τα αφορολόγητα αποθεματικά
Ζήτημα θέτει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής με τις αλλαγές στα αφορολόγητα αποθεματικά των νομικών προσώπων. Το νέο Μνημόνιο αναφέρεται στην δέσμευση της κυβέρνησης να περιορίσει τη χρήση του αφορολόγητου αποθεματικού από το 2015, έτσι ώστε να αυξηθούν τα έσοδα το 2014 κατά 50 εκατ. ευρώ.
Προς τον σκοπό αυτό στο νέο Κώδικα ορίζεται ότι τα αφορολόγητα αποθεματικά των νομικών προσώπων θα φορολογούνται με συντελεστή 15%, σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους μέχρι την 31 Ιανουαρίου 2013, με συντελεστή 19%, εφόσον διανεμηθούν ή κεφαλαιοποιηθούν μετά την 1 Ιανουαρίου 2014, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2015 δεν θα επιτρέπεται η τήρηση ειδικών λογαριασμών αφορολόγητου αποθεματικού.
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής τονίζει πως η εάν σκοπός της προτεινόμενης διάταξης είναι η υποχρεωτική διανομή ή κεφαλαιοποίηση των αφορολόγητων αποθεματικών των νομικών προσώπων μετά την 1η Ιανουαρίου 2015, τότε η ρύθμιση είναι αντισυνταγματική.


likavitosgr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tο μπλοκ μας δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.
Όσοι επιθυμούν να παίρνουν τις αναρτήσεις από το μπλογκ μπορούν να το κάνουν ελεύθερα με την παράκληση όπως σαν πηγή ενημέρωσης να αναφέρουν το ιστολόγιο μας.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.